El consumidor s'adapta a les noves formes de pagament. Gairebé el 20% dels consumidors afirma pagar sempre en efectiu mentre que el 15% ja diu fer-ho sempre amb targeta, segons les dades de l'últim 'Baròmetre de Targetes Mastercard 2019'. L'estudi conclou que continua incrementant la penetració de la tecnologia contactless, que ja és feta servir per un 55% dels entrevistats, 12 punts percentuals més que fa tan sols un any. Quant a les principals raons per optar per l'ús d'aquesta tecnologia, continuen destacant la rapidesa (62%) i la comoditat (58%).

També s'han reduït notablement les reticències respecte a l'ús del contactless -que permet pagar a través del telèfon mòbil o el rellotge intel·ligent- i ha millorat la seva percepció, tant en relació amb la confiança, com respecte a la sensació de seguretat que produeix. De fet, ja només un 32% la percep com menys segura que la targeta tradicional, que implica una reducció de 10 punts percentuals l'últim any i de 18 punts respecte a 2017. A més, un 20% dels usuaris la prefereix per la seva durabilitat, ja que "no s'espatlla".

En qualsevol cas, el baròmetre indica que l'efectiu continua sent la millor opció per a molts, si bé a partir d'una certa quantitat de despesa (15-20 euros) augmenta el nombre d'usuaris que paguen amb targeta. Les de dèbit són les preferides (87,5%), seguides per les de crèdit (18,3%) i les de prepagament (3,7%).

D'altra banda, segons dades recollides pel 'Baròmetre de Targetes Mastercard 2019', encara que augmenta l'accés a Internet a través del telèfon mòbil, només un 7,4% dels enquestats ha pagat en algun establiment comercial amb aquest dispositiu, tres punts percentuals més que el 2018. La majoria dels usuaris fa servir l'aplicació del seu propi banc (63%). En relació amb les compres 'online', creixen més entre els més joves (18-34 anys), que utilitzen Internet per comprar en un 67% de les ocasions, sis punts més que un any abans.

El Baròmetre de Mastercard ha estat realitzat per Inmark Europa a partir d'11.014 entrevistes personals realitzades de forma aleatòria a tot el territori espanyol i representatives de la població resident. Les entrevistes es van dur a terme entre els mesos de maig i juliol de 2019 entre persones de 18 anys o més residents en poblacions de més de 2.000 habitants.