Onze de setembre del 2019, gairebé dos anys després del referèndum de l'1 d'octubre del 2017 i a l'espera de la sentència del judici que ha fet la volta al món. Escenari: Pla de Palau de Barcelona, davant de la Casa de la Llotja, la seu de la Cambra de Comerç que tot just fa uns mesos va guanyar l'independentisme de la mà de l'empresari Joan Canadell. Una de les victòries més grans impulsada per l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) i que forma part de la campanya Eines de País, que, junt amb la de Consum Estratègic, són les armes de l'independentisme per "vèncer les febleses econòmiques per aconseguir el nostre objectiu". 

Just en aquest punt, i en aquesta data tan assenyalada, s'hi aglomeren aquest matí milers de persones, la majoria de les quals vestides amb la samarreta 'corporativa' d'enguany, de color blau i groc, els colors que aquesta tarda tenyiran Barcelona per reivindicar la independència del poble. Durant el matí i fins a les tres de la tarda, l'ANC ha posat en marxa una fira informativa sobre consum "estratègic", en la qual s'informa d'alternatives "en què els consumidors poden decidir lliurement canviar a alternatives de consum en sectors regulats on els oligopolis i l'Ibex 35 tenen molt de poder". 

20190911 130004

La idea de la campanya és "fugir dels poders fàctics de l'Estat i apoderar el consumidor", quelcom que, segons la presidenta de l'ANC, Elisenda Paluzie, "són febleses en l'àmbit de la societat civil i l'economia de les quals ens vam adonar després de l'1-O del 2017", referint-se a les pressions pels canvis de seus de les empreses i l'Ibex 35. Durant tot el matí, diverses empreses com Catgas, Parlem, Catllum, Fem País i moltes d'altres han estat informant els potencials consumidors des dels seus estands, on també s'han fet discursos informatius sobre què vol dir consumir "estratègicament per aconseguir l'objectiu de la independència". 

DIADACONSUMESTRATEGIC

Eines de país, "conquerint" el món social

En aquest context també hi té un fort pes la campanya Eines de País, "la lluita no violenta" impulsada per l'ANC per arribar a les institucions i els espais socials. L'exemple més clar és el que es va fer en les darreres eleccions de les Cambres de Comerç, amb l'exemple sonat de la Cambra de Barcelona, en què l'independentisme va revolucionar la institució fent fora l'establishment "dels de sempre" i posant com a objectiu de l'entitat "ser una estructura d'Estat".

Però les Cambres no són l'única "eina de país" que proposa l'ANC. També els sindicats en són una de molt potent, amb la Intersindical com a exemple significatiu. Alhora, des de l'Assemblea proposen que tots els camps actuïn com a eines de país, des de la docència, les universitats i la cultura, fins a la sanitat. 

Aquest ha estat el reclam de tot el matí a Pla de Palau: "Fer nostres els moviments socials fugint dels poders fàctics". Entre estelades i samarretes blaves, s'hi podien veure plafons informatius i interactius que ocupaven tota la plaça. D'entre els més participatius, plafons que demanaven l'opinió de la gent, amb preguntes com: "Què podem fer els docents per ser Eines de País" o "Què podríem fer a la República catalana per tenir una millor sanitat?".

20190911 125325

Propostes interactives en què tothom que ho ha volgut hi ha pogut dir la seva, informar-se, preguntar-se i estudiar les opcions que l'ANC donava aquest matí per trencar esquemes i emprar les febleses socials i econòmiques com l'arma "d'apoderament per arribar al nostre objectiu final".

20190911 130013

La campanya Consum Estratègic es va presentar per primera vegada farà cosa d'un any, i des d'aleshores ha estat fortament criticada per diverses organitzacions i patronals, alguns dels quals ho consideren "un boicot". Amb tot, des de l'ANC asseguren que només "promocionen el lliure comerç i la lliure elecció", i que la seva tasca és la "d'informar".