La Comissió Europea ha autoritzat aquest divendres la presa conjunta d'Abertis per part d'ACS i Atlantia en entendre que la transacció "no posaria en perill la competència a cap dels mercats considerats" dins de l'Espai Econòmic Europeu (EEE), segons ha explicat en un comunicat.

Les dues firmes van notificar l'operació les autoritats de Competència de l'Executiu comunitari el passat 1 de juny. Abans, tant la companyia italiana com el grup que presideix Florentino Pérez havien obtingut el vistiplau de Brussel·les per a les OPAs que cada una d'elles van llançar unilateralment per Abertis.

Descartats els problemes de competència

Brussel·les ha donat finalment la seva 'llum verda' a la presa conjunta d'Abertis després d'una investigació que s'ha centrat en l'impacte que l'operació podria tenir sobre el mercat de les concessions d'autopistes de peatge al mercat únic. En particular, les autoritats europees han estudiat els efectes a Itàlia (on s'encavalquen les activitats d'Atlantia i Abertis) i a Espanya (on se superposen les activitats d'ACS i Abertis).

Brussel·les ha descartat que l'adquisició conjunta suposi problemes sobre la competència en aquests dos mercats perquè les tres firmes "no són les empreses competidores més properes entre si" i perquè hi ha altres competidors "importants" al mercat. L'Executiu comunitari també ha tingut en compte en la seva decisió que "el mercat de referència és un mercat de licitacions molt regulat".

A més, Competència també ha analitzat els efectes de l'operació a altres mercats "auxiliessis" per a l'explotació d'autopistes de peatge, com la prestació de serveis de telepeatge juntament amb la distribució de dispositius a bord, el subministrament d'equips i serveis per a sistemes de transport intel·ligents, la construcció d'infraestructures i la prestació de serveis de restauració.

Tanmateix, la Comissió Europea ha arribat a la conclusió que l'operació tampoc no planteja problemes de competència a cap d'aquests mercats ja que "no augmentaria significativament la presència de les tres empreses en cap Estat membre" i perquè "en els mercats continuaran intervenint altres competidors destacats".

Així mateix, l'Executiu comunitari ha determinat que és "poc probable" que ACS, Atlantia i Abertis restringeixin l'accés dels seus rivals als seus productes, serveis o clients.