El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep Santacreu, considera "una resposta massa simple, populista" culpar el turisme del problema de l'habitatge, com succeeix amb qui vincula immigració i inseguretat, perquè es tracta d'un fenomen "molt més complex".
En una tribuna publicada en 'La Vanguardia' sota el títol 'Tourists Welcome Home', Santacreu celebra que, des de les institucions, "s'està actuant per controlar els pisos turístics", en relació amb la proposta de l'Ajuntament de Barcelona per no renovar més de 10.000 llicències d'aquest tipus a partir de 2028 i que passin a ser residencials: "Millor tarda que mai", remata.
A més, Santacreu es mostra partidari de gestionar el turisme "des de la reflexió" i aposta per allunyar-se del debat actual que sobrevola en ciutats com Barcelona, on han proliferat pintades en parets amb missatges com "Tourists, go home" (Turistes, torneu a casa).
En aquest sentit, el president de la Cambra de Barcelona avisa que posar el focus en els turistes "és el recurs fàcil dels que busquen una de reposada ràpida i ideològica". "Les actuacions irracionals alimenten una mala imatge de nosaltres", reflexiona aquest metge, directiu i filantrop català, que afirma, com tants d'altres, haver estat turista aquest estiu.
Santacreu crida a "no demonitzar el turisme com el causant de tots els mals", i aposta per una oferta centrada en aspectes "més qualitatius (valor i no volum)" per garantir "l'excel·lència empresarial i mediambiental". Així mateix, afegeix: "Necessitem el turisme, i atacar-lo és disparar-nos un tret al peu que no solucionarà res i ens deixarà coixos".
"Hem de ser conscients que el turisme és una indústria estructural per al país que afecta sectors clau com el comerç, la restauració i la cultura. Aquest flux|fluix econòmic dinamitza l'ambient local, propicia el desenvolupament d'infraestructures, incrementa la nostra qualitat de vida i ajuda també a finançar serveis bàsics com la salut, l'educació i les prestacions socials, com les pensions," al·lega Santacreu.
Afirma que el creixement del turisme és "imparable", per la qual cosa és més assenyat "actuar per gestionar la demanda en comptes de lluitar contra ell". En els set primers mesos de 2024, l'arribada de turistes a Espanya es va incrementar un 12%, fins als 53,3 milions, el que apunta que aquest any podria tancar-se amb rècord. Un fenomen que ha portat a ciutadans de tot el país (Andalusia, Balears, Canàries, Catalunya i fins a Galícia) a sortir al carrer en contra de l'activitat turística per exigir restriccions en considerar que els visitants expulsen la població local dels seus municipis.
La Cambra de Comerç de Barcelona forma part del consorci que gestiona el model de turisme de la ciutat, amb mesures enfocades a la qualitat versus la quantitat. Al costat del Gremi d'Hotels i l'Ajuntament, piloten Turisme de Barcelona, institució publicoprivada que treballa per desenvolupar un model turístic que deixi riquesa i llegat en forma de relacions i negocis i que connecti la ciutat amb el món. "La definició de l'estratègia del sector, tant pública com privada, ha d'enfocar-se cap a un turisme sostenible i responsable", conclou Santacreu.