La pugna entre els taxistes i les VTC arriba al seu quart dia, amb la ciutat de Barcelona paralitzada i el Govern en alerta. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, s'ha reunit aquest matí amb el sector dels VTC i ha constatat que "les posicions entre taxis i VTC estan molt allunyades entre si", per la qual cosa alerta que "el calendari de la vaga s'allargarà". 

"Com que les posicions estan tan allunyades, és possible que el calendari de la vaga i les negociacions quedi afectat perquè el procés de diàleg serà llarg", assegura el conseller. "La nostra proposta continua sent d'un temps mínim de contractació de 15 minuts. Nosaltres voldríem que aquest treball es fes sense xantatges ni alteracions de mobilitat". Així doncs, Calvet ha assegurat que el projecte de decret es va presentar amb prou marge per tal que no afectés el Mobile World Congress ―que se celebrarà a finals del mes de febrer―, però atesa la situació, assegura que "el calendari segurament s'haurà de modificar". 

"Demanem que ambdós sectors vegin la voluntat de regulació de la Generalitat com una oportunitat" i que "aconseguim que acostin posicions", ha explicat el conseller. Alhora, el conseller ha explicat que aquesta aturada té diversos costos: d'una banda, es calcula uns 1,3 milions diaris pel sector del taxi; uns 600.000 euros per les VTC i fins a 1 milió d'euros diari en cas que calgui augmentar el servei de transport públic per garantir la circulació a la ciutat. 

Calvet rebutja els xantatges

El conseller ha demanat que "el procés de diàleg entre ambdós sectors es faci sense xantatges". En aquest sentit, explica que en les negociacions volen entrar en el tipus de vehicles, la formació dels conductors, el calendari laboral i tarifes (les dels taxis estan regulades i les de les VTC són lliures). En definitiva, "volem transparència per part de les plataformes digitals".

Amb tot, Calvet explica que demà es reunirà amb el sector del taxi, tot i que no han complert les seves condicions. "Demà tenim una reunió amb el sector del taxi, que ens vam comprometre a fer en cas que ells aixequessin la vaga, i no ho han fet. Malgrat tot, ens hi reunirem perquè creiem que cal ser responsables". De totes maneres, Calvet ha apuntat a l'Ajuntament de Barcelona i a l'alcaldessa Ada Colau, a qui ha reclamat que "assumeixin les seves responsabilitats i no s'amaguin darrere de la Generalitat. Ells tenen les competències que els calen per al sector del taxi".  

"No és una vaga, és un tancament patronal"

Damià Calvet ha volgut aclarir que el que han fet els taxistes "no és una vaga, és un tancament patronal, perquè no ha estat demanada ni autoritzada i no disposa de serveis mínims", per tant "no és una vaga". 

Alhora, des de Territori han explicat que aquest matí l'equip del departament també s'ha reunit amb l'ATM ―amb Metro, FGC, Renfe, Tram i autobusos interurbans― on "hem expressat la voluntat des del Govern que l'ocupació de la via pública afecti el menys possible els ciutadans i l'economia del país". 

Així doncs, s'ha arribat a l'acord que l'operació de tots els operadors a través de l'ATM "serà contínua i en alguns casos inclús s'incrementarà el servei del transport públic". "Passaria com si fos un episodi de contaminació mediambiental", exceptuant que no es reduiria l'ús del vehicle privat, segons ha explicat Calvet. "Es faria en cas que calgués com a mesura necessària per minimitzar les molèsties als ciutadans i l'economia", i aquest augment del transport públic es xifra en 1 milió d'euros diari, però de moment encara no s'ha posat en marxa el dispositiu. 

Pel que fa a la resposta dels principals actius del món socioeconòmic, Calvet ha explicat que veuen la situació "amb preocupació" i esperen que es pugui aixecar la vaga al més ràpidament possible. El sector "ens ha demanat diàleg des de l'administració amb tots els agents implicats". Alhora, també s'ha fet palesa la preocupació per la imatge que estan donant certs escenaris de violència de cara al món, i alhora el conseller ha explicat que "s'ha constatat que davant la mobilització, és el sector del taxi que perd la imatge davant la societat".