CaixaBank ha celebrat aquest divendres la seva segona Junta General d'Accionistes després de la fusió amb Bankia amb un gran objectiu a l'horitzó, liderar la transformació bancària de l'Estat. Així ho ha assegurat durant la seva intervenció el president de l'entitat, José Ignacio Goirigolzarri. En aquest sentit, ha assenyalat que CaixaBank, després de l’èxit de la integració de Bankia, és líder del mercat en volum de negoci a Espanya, amb unes quotes de mercat “molt notables” i ha recordat que compta amb “un important marge de liquiditat, cosa que és fonamental en situacions de volatilitat i de gran incertesa”.

Ara bé, abans d'entrar amb detall, Goirigolzarri ha volgut començar el seu discurs dedicant unes paraules sobre la invasió d'Ucraïna. Concretament, el president de CaixaBank ha explicat que “l'entorn econòmic amb el qual va començar el 2022 era clarament positiu”, però ha lamentat que “la invasió d'Ucraïna ha produït un canvi radical d'escenari”. “Esperem que la recuperació continuï aquest any, encara que la incertesa sobre l'evolució de l'economia global i l'europea en particular és molt alta”, ha admès, i ha augurat un creixement del 4,2% al PIB espanyol aquest any, amb una inflació mitjana anual del 6,8%.

Per a Goirigolzarri, “en aquest context d'alta incertesa, el sector bancari espanyol en general té una posició molt diferent de la situació en què ens trobàvem en l'última crisi financera. I dins el sector, la situació de partida de CaixaBank és diferencial”, gràcies al fet que parteix d'un nivell de “gran solvència, amb unes ràtios de capital molt per damunt dels requisits regulatoris, cosa que ens permet afrontar possibles riscos”.

Resultats 2021

Just després de la intervenció de Goirigolzarri ha estat el torn del conseller delegat de CaixaBank, Gonzalo Gortázar, que ha estat l'encarregat d'explicat als accionistes els resultats de l'entitat corresponents a 2021, exercici en què el benefici recurrent va ser de 2.359 milions d'euros, amb uns ingressos core, que és el conjunt del marge d'interessos, les comissions i els ingressos de l'activitat asseguradora, que es van elevar a 10.597 milions. Sobre l'activitat comercial, Gortázar ha destacat l'“excel·lent” creixement dels recursos de clients gestionats per l'entitat, que a finals d'any van assolir els 620.000 milions d'euros, amb un increment del 49,2%. Per la banda del crèdit, CaixaBank va tancar 2021 amb una cartera al sector privat superior als 332.000 milions, un 46,3% més que el 2020. Gortázar ha ressaltat també la fortalesa financera de CaixaBank, “que ha seguit millorant durant l'any, cosa que ens permet seguir donant suport a famílies i empreses, i contribuir a la recuperació econòmica”.

Sobre la integració de Bankia a CaixaBank, Gortázar ha recalcat l'èxit del procés assegurant que en només “vuit mesos hem integrat els equips humans, el model comercial i els sistemes tecnològics d'ambdues entitats. L'operació més gran de la història del sector a Espanya, l'hem culminada amb molt d’èxit i ens ha permès consolidar encara més la nostra posició líder en el mercat financer espanyol. CaixaBank és ara un referent europeu”.

Respecte als reptes de 2022, el conseller delegat ha subratllat que “iniciem l'exercici amb el desafiament de consolidar el nostre creixement i de seguir donant suport a l'economia amb solucions i amb proximitat als nostres clients. Ho fem en un entorn que no està exempt de dificultats i presenta incerteses, en particular després de la invasió d'Ucraïna”.

Suport a Ucraïna

Durant els seus discursos, tant el president i el conseller delegat de CaixaBank han mostrat el seu suport al poble ucraïnès i han traslladat el compromís per ajudar a les persones afectades per la guerra. “Més enllà de les importants conseqüències geoestratègiques i econòmiques, ens trobem davant un drama humà amb milers de víctimes mortals i milions de persones desplaçades”, ha assenyalat Goirigolzarri, qui s'ha mostrat convençut que  “els efectes d'aquesta invasió superen amb escreix l'impacte a curt termini que estem veient en les nostres economies”.

“No hi ha dubte que el que estem vivint suposarà canvis geoestratègics d'enorme importància per al món i, molt en especial, per a Europa”, ja que “la Unió Europea ha estat conscient de forma abrupta de la necessitat d'una major unitat i d'enfortir una autonomia estratègica en els àmbits energètic, de defensa o de les dades”, ha asseverat. “Aquests canvis -ha continuat- afectaran també a l'estratègia de moltes empreses perquè els paradigmes en què s'asseien estan en un clar procés de revisió. L'impacte en la redefinició de les cadenes de subministraments és un clar exemple”. El president ha recordat que, per ajudar a pal·liar els efectes a curt termini de la invasió per als ciutadans d'Ucraïna, el banc ha facilitat les transferències sense cost cap a Ucraïna i que els clients de bancs ucraïnesos poden utilitzar gratis els caixers de CaixaBank.

Integració de Bankia

Part del discurs de Goirigolzarri ha estat centrat en la integració de Bankia que encara en marxa, però ja en fases molt avançades. En aquest sentit, el president del grup bancari ha destacat que s'està realitzant “en un temps rècord tractant-se de la integració més gran de la història bancària d'Espanya” i mantenint el focus en el negoci. Segons Goirigolzarri, la fusió “ens ha posicionat com el principal grup financer al nostre país i que compta amb la confiança de més de 20 milions de clients a Espanya i Portugal”. “Des d'un punt de vista financer, ens ha permès assolir els tres objectius que ens vam marcar fa un any: dotar-nos de mida crítica, mantenir una forta solidesa financera i assolir un model de rendibilitat sostenible”.

Una vegada finalitzat aquest procés, ha explicat el president, CaixaBank treballa amb un model que cerca la sostenibilitat del projecte, no només recolzada en els resultats financers sinó també en com s'aconsegueixen. “Els nostres objectius van més enllà de les mètriques financeres”, ha destacat Goirigolzarri, qui ha ressenyat que el model de gestió del banc es fonamenta en un “excel·lent” govern corporatiu, uns clients satisfets, un equip compromès i un “fort compromís amb la societat a què servim”. 

En aquest sentit, ha detallat que “no és possible construir un projecte magnífic sostenible en el temps si no es basa en un excel·lent govern corporatiu”. Amb aquest propòsit, s'ha proposat a la Junta diverses modificacions estatutàries i reglamentàries, entre les quals es troba “la supressió del vot de qualitat del president en cas d'empat en les votacions de les reunions del Consell”, i l'actualització de la política de remuneracions, que, “a més d'incloure altres adaptacions normatives, simplifica i dona claredat al model de retribució variable mantenint la retribució global, i amplia d'un a tres anys el període de limitació per als consellers executius per a la transmissió d'accions”.

Pel que fa al segon pilar de la gestió del banc, el servei als clients, Goirigolzarri ha defensat “un model que es basa en la proximitat d'estar presents en més de 2.200 municipis i comptar amb la xarxa d'oficines i caixers més extensa d'Espanya”. Tot això amb “la vocació de construir relacions a llarg termini amb els nostres clients, independentment de la seva edat, grau de digitalització o del canal que triïn per relacionar-se amb nosaltres”. Per això, ha assenyalat, “aquest any hem seguit adaptant i reforçant el nostre model comercial, amb l'objectiu de millorar el nostre servei cap als col·lectius menys digitalitzats, com el col·lectiu sènior, en què comptem amb quatre milions de clients que són absolutament prioritaris per a nosaltres”.