Laborals, d'entreteniment, de serveis, de missatgeria, de compres... el de les apps és un mercat en expansió. Les descàrregues mundials d'aplicacions han assolit els 33.600 milions en el primer trimestre de 2020, atenent a dades dels últims informes publicats, que detecten un increment de baixades durant el confinament arran de la pandèmia del coronavirus. Aquest augment també es constata al sector serveis, en una tendència que els experts asseguren que ha arribat per quedar-se.

A Espanya, CaixaBank, Lidl, H&M, Zara i McDonald's lideren les apps més descarregades dels seus sectors al Google Play Store, segons un estudi de l'Associació d'Internautes amb dades de mitjans de juny, coincidint amb el final de l'estat d'alarma. L'informe analitza les aplicacions més baixades en àmbits com les finances, la moda, el retail, la restauració, la salut o la telefonia, concentrant-se en les que no deriven d'un negoci natiu digital.

L'estudi situa la de CaixaBank com l'app més descarregada del sector de les finances, amb més de deu milions de descàrregues acumulades des de 2009 al Google Play Store. L'aplicació de CaixaBank, a més, es troba en el top50 de les més populars, on també figura CaixaBank Sign, l'app que facilita la firma digital i autoritza operacions amb la màxima seguretat del banc, que, en aquest cas, ha superat més d'un milió de descàrregues, segons la informació recollida per l'Associació d'Internautes.

Sector de les finances

Per darrere de CaixaBank, les apps més descarregades del sector de les finances corresponen al Santander i al BBVA, ambdós amb més de cinc milions de descàrregues. En el rànquing d'aplicacions, el segueixen Abanca, Bankia i el Banc Sabadell, amb més d'un milió de baixades, i Ibercaja i Liberbank, amb més de 500.000. A més de la banca, l'informe de l'Associació d'Internautes posa el focus en altres sectors, com la moda, el retail, la restauració, la salut o la telefonia.

Al llistat dels més de deu milions de descàrregues, també se situen les aplicacions de les cadenes de moda H&M, Zara, Pull and Bear i Bershka, sent aquestes tres últimes del grup Inditex. Superant els cinc milions de baixades estan les apps de Mango i Stradivarius, i amb més d'un milió, la de Massimo Dutti. Referent al retail, l'aplicació de la cadena de supermercats d'origen alemany Lidl, és la que acumula més descàrregues, amb més de 10 milions. La segueixen, a distància, les apps de Dia i Carrefour, amb més d'un milió, i la de Mercadona, amb més de 500.000 descàrregues al Google Play Store de Android.

La presidenta de l'Associació d'Internautes, Ofelia Tejerina, reconeix que la situació excepcional que hem viscut arran de la pandèmia del coronavirus ha afavorit les descàrregues d'aplicacions, de tots els àmbits. "Les apps han aconseguit la confiança dels usuaris en gestions bàsiques com fer la compra o realitzar transaccions bancàries. S'ha demostrat que aquestes tasques poden realitzar-se perfectament de forma digital i només es pot esperar un creixement en el seu ús, i la millora dels seus serveis, en especial els d'atenció al client", afirma Tejerina.

Restauració, telefonia i salut

McDonald's i Burger King, amb més de cinc milions de descàrregues, lideren les aplicacions de restauració, i Movistar, Vodafone i Orange, igualment amb més de cinc milions de baixades, les de telefonia. Menys descàrregues es constaten al sector d'utilities, amb Endesa al capdavant (més d'un milió de descàrregues), seguida d'Iberdrola i Naturgy (més de mig milió de descàrregues).

Les de salut també han estat aplicacions que durant aquest confinament han experimentat avenços importants a causa que s'ha evitat en la mesura possible les visites als centres sanitaris. Les apps de salut de les comunitats autònomes de Madrid i Andalusia es troben entre les més descarregades (més d'un milió), al costat de la de Sanitas (més de 500.000) o QuirónSalud (més de 100.000).

L'estudi de l'Associació d'Internautes també recull la valoració de les aplicacions a Google Play Store, amb un màxim de cinc punts. Les aplicacions de moda són les més valorades, amb una mitjana d'un 4,35; seguides de les finances i telefonia, amb una mitjana de 4 punts. H&M, amb un 4'8; BBVA i CaixaBank, amb un 4'7 i un 4'4 respectivament; Dia, amb un 4'5; i Movistar, amb un 4'2, són algunes de les més ben valorades, atenent els números de Google Play Store.