CaixaBank, Ferrovial, Fluidra i Inditex són les empreses de l'IBEX 35 amb una gestió més transparent en matèria de ciberseguretat, segons el ‘V Rànquing de Transparència en Ciberseguretat’, elaborat per Watch&Act Protection Services a partir d'informació sobre l'exercici 2024 facilitada per les 35 més cotitzades. El rànquing analitza el grau d'obertura informativa de les empreses en les seves pràctiques sobre ciberseguretat, i les classifica en tres nivells: organitzacions transparents, translúcides i opaques.
CaixaBank, Ferrovial, Fluidra i Inditex assoleixen els 160 punts, la puntuació màxima prevista en l'avaluació. Els segueixen Mapfre (152 punts), Indra (150) i BBVA (147). Completen el ‘top 10’ Banc Santander, Enagás i Meliá, les tres amb 145 punts. ACS protagonitza l'ascens més gran del 2025, en pujar vuit posicions en el rànquing respecte a l'edició anterior. Segons l'informe, gairebé el 94% de les companyies analitzades reflecteixen explícitament el compromís de l'alta direcció amb la ciberseguretat. A més, un 60% esmenta ja l'ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquest terreny, cosa que confirma el seu paper creixent com a palanca clau per reforçar la protecció i anticipar noves amenaces.
L'informe evidencia una maduració tecnològica heterogènia en la transparència en ciberseguretat: mentre els sectors més regulats se situen a l'avantguarda i consoliden pràctiques avançades de gestió i reporting, els sectors més tradicionals encara presenten àmplies oportunitats de millora.
Telecomunicacions i finances
En l'anàlisi sectorial, el rànquing situa el sector de telecomunicacions en primera posició, gràcies al seu lideratge en l'ús d'IA i a un elevat nivell de transparència en recursos humans dedicats a ciberseguretat. En segon lloc, apareixen finances i assegurances, un sector altament regulat que mostra una maduresa notable en certificacions i en el compliment de DORA, seguit del sector energètic en tercer lloc. A continuació, figuren serveis de consum, construcció i immobiliari. Tanca la classificació, béns de consum, el sector que registra la caiguda més gran en el rànquing i que presenta, alhora, un major marge de millora i oportunitat de desenvolupament.
“Les empreses tenim l’obligació de garantir no només el nostre propi compliment dels estàndards necessaris, sinó també el de tots els nostres proveïdors i socis, per evitar que es converteixin en la baula feble”, afirma Jacinto Muñoz, director de Resiliència Operativa i GRC Mapfre, sobre la visió actual de les empreses de l’IBEX 35 i el context al qual s’enfronten en l’actualitat. “A més, complir amb les noves normatives, encara que suposi un repte, redunda en elevar el nivell de seguretat de les empreses i hem d’usar-ho a favor nostre”, afegeix aquest expert.
El 2024, el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) assoleix un nivell d'implantació del 100% entre les empreses de l'IBEX 35, que declaren complir-lo en la seva totalitat. La situació és diferent en la Directiva NIS2 sobre seguretat de xarxes i sistemes, transposada l'octubre del 2024, el compliment de la qual només és esmentat pel 34% de les companyies afectades. En l'àmbit financer, el Digital Operational Resilience Act (DORA), vigent des del gener del 2025, ja ha estat adoptat pel 67% de les empreses del sector. La Llei de Ciberresiliència, actualment en fase d'implementació progressiva, registra el percentatge més baix de mencions, amb només un 8% de companyies que al·ludeixen al seu compliment.
Respecte als aspectes legals de l'incompliment de les noves normatives, Patricia Pérez, directora de l'equip de TMT a Baker McKenzie, subratlla la importància de respectar els terminis establerts per les autoritats, afirmant que “poder complir, almenys dins el termini i en la forma escaient, amb el que requereix la normativa és clau perquè l'empresa es percebi de manera favorable”. Els sectors més regulats declaren majors nivells de preparació i ofereixen una comunicació més detallada sobre el seu grau de compliment, mentre que la resta de les empreses avancen de manera més gradual en l'adopció d'aquestes normes. En aquest sentit, Pedro Coll, Europe Crisis & Issues director LLYC, sosté que l'enfocament ha de canviar: “No es tracta de culpar l'empresa, sinó de comunicar que ha estat víctima d'un atac. Ser transparents al respecte és clau per preservar la seva reputació, credibilitat i integritat”.
© SERVIMEDIA. Aquest contingut pertany a Servimedia. La seva difusió està permesa únicament als clients d'aquesta agència de notícies, sempre que s'esmenti Servimedia com a font o autor. Tots els drets estan reservats. Està prohibida la seva distribució o comunicació pública per part de tercers, independentment del mitjà o format utilitzat.