La crisi que estem vivint no és tan forta com la del 2008. Aquesta és la premissa principal que s'ha volgut donar en la roda de premsa d'aquest divendres per part del conseller delegat de CaixaBank, Gonzalo Gortázar, que ha presentat els resultats de CaixaBank corresponents als nou primers mesos de 2022. "Aquest any hem rebaixat la morositat del 3,6% al 3,0% i això s'ha de subratllar. I millora de la cobertura del 68%". Així doncs, morositat, però sostinguda.

Tot i que també es detecta un 4% de la morositat en els crèdits ICO. Malgrat la millora de les dades, des de CaixaBank es preveu que tornarà a pujar la morositat, però estan convençuts que podran assumir-ho per la seva "bona posició financera i comercial" que els "permetrà intensificar els termes de sostenibilitat".

A partir d'aquí, poques dades més de situació s'han pogut donar en el terreny de les hipoteques. "Quants clients estaran amb problemes? No ho sé, la resposta seran menys que la crisi anterior. En el mercat laboral no es provocarà el mateix efecte. Aquí estem parlant de salaris que perden poder adquisitiu, però és un problema d'una altra magnitud. Ens cau el marge d'interès un -0,4%, per tant generem pèrdues, però menys".

D'aquesta manera, descarta que Espanya estigui vivint una bombolla immobiliària prèvia a un esclat de la crisi similar a l'anterior i també aplaudeix altres factors que frenen una davallada sense precedents. "Fins i tot, en termes nominals al 17%, tenim una millor mecànica del mercat laboral, estem millor equipats. El sector exterior porta deu anys en posició de superàvit i per tant tindrem un 2023 que no serà bo, però tampoc en aquest moment hem de ser catastrofistes".

Hipoteques variables

CaixaBank no ha fet estimacions sobre els clients més vulnerables que no podran donar resposta a les seves hipoteques, però assegura que serà una xifra mínima. En aquest sentit, Gortázar considera que les declaracions de la vicepresidenta i ministra de Treball, Yolanda Díaz, que proposa congelar les hipoteques durant un any també a la classe mitjana, no és viable: "S'ha de dirigir a un perímetre reduït, més no té sentit. El contrari posaria en dubte la cultura de pagament del país i posaria pressió al sistema. Pel que fa a les hipoteques, tenim un stock d'hipoteques del 30% en el darrer trimestre i em semblen dades positives". La producció d'hipoteques del 2022, més del 90% s'han fet a tipus fix. Des de CaixaBank, el 72% de les hipoteques dels darrers anys han estat a tipus fix i les que no, asseguren que és perquè el client no ho ha volgut i tenia bastant marge. 

Gortázar també ha posat en valor que "en la crisis anterior, es van ajudar més de 360.000 clients en termes d'obligacions principalment hipotecàries. El codi de bones pràctiques hipotecari recau a les associacions que ho han de presidir". A més, CaixaBank també vol deslligar la proposta de congelació d'hipoteques com una idea liderada per ells mateixos: "No hi ha una proposta d'una entitat particular i nostra diferent, sinó un debat. Han aparegut notícies sobre qui diu què, però ha d'haver un debat per acordar les mesures que corresponguin. Finalment això no és tan important, sinó que la societat percebi que actuarem de manera tranquil·la. Per tant, que totes les entitats es retraten en aquests principis. Hi ha diferents estadis intermitjos amb solucions ben diferents".

Crítiques a l'impost a la banca

En la línia dels altres bancs, com ahir també ho va fer Banc Sabadell, tornen les crítiques a l'impost a la banca. CaixaBank considera que, a més, no és un impost, sinó una prestació patrimonial i referit als ingressos i no als resultats del banc. "Si tinguéssim una recessió pitjor i haguessin entitats financeres amb pèrdues també haurien de fer front a aquest impost, per tant, no em sembla lògic i menys allargar-lo en el temps. A banda de que té components de discriminació entre entitats".

I en l'anàlisi del govern espanyol de Pedro Sánchez, també reclamen una millora de la gestió de les ajudes europees: "Els fons de Next Generation són clau per millorar la competitivitat en el mig i llarg termini i no només en ajudes immediates. L'impacte que hem vist fins ara en l'economia ha estat desafortunadament menor del que nosaltres ens pensàvem".

Les comissions a clients

En la gestió d'alguns tràmits, alguns clients han alçat la veu per les comissions que se'ls continua carregant. Gortázar ha sentenciat: "Tenim més de 13 milions de clients que no paguen comissions, d'una base de 17, la casuïstica pot portar que algun client no estigui satisfet i per això tenim els nostres canals de comunicació per donar resposta".

En paral·lel, els sindicats SECB, UGT i CCOO han cridat els treballadors de CaixaBank a manifestar-se recentment a 12 ciutats espanyoles per protestar per la pressió social i comercial que estan patint i exigir a la direcció que prengui mesures que millorin la situació. Un dels temes que van lligats a la crisi econòmica són els salaris, però també el tancament d'oficines. "Pel que fa a la situació salarial dels nostres treballadors, evidentment hi ha inflació, perden poder adquisitiu, però si acompanyem la inflació amb pujades equivalents, fa que l'espiral al final ens acabin empobrint a tots. Ens afecta a nosaltres i la resta del sector financer", ha conclòs el conseller delegat. Actualment hi ha un conveni firmat vigent fins a finals de l'any 2023.