Al mig d'un escenari econòmic en constant evolució, les principals empreses del sector de la restauració organitzada han continuat amb els seus plans d'expansió, obrint nous locals de les seves diferents marques en els últims mesos. Aquestes companyies, pertanyents a la patronal Marcas de Restauració, inauguren un nou establiment cada tres dies i sumen ja una xarxa de 7.891 locals a Espanya. Entre elles es troben Alsea, Restalia, RBI i McDonald's, les conegudes com les "big four" de la restauració organitzada, que se segueixen posicionat com a líders indiscutibles generant un impacte significatiu en l'hostaleria a nivell nacional i global.

Aquest creixement evidencia un bon comportament del sector, i és que les grans cadenes que formen part de Marques de Restauració sumeixin el 71,3% del total de la facturació del sector al nostre país. De fet, a Espanya hi ha en total de 15.916 restaurants integrats a alguna cadena. A més, aquest augment en el nombre de locals mostra una creixent professionalització al mercat i una oportunitat perquè els emprenedors impulsin els seus negocis.

Restaurant Brands Iberia (RBI) la masterfranquicia de Burger King, Popeyes i Tim Hortons, és una de les companyies que més creixement ha experimentat fruit de la seva forta inversió a través de locals propis, amb una clara aposta per Popeyes i un total de 100 obertures al llarg de 2023. Si bé, segons va informar El Economista, ha frenat la seva sortida a borsa per a aquest any, ajornant la decisió per a 2025, la seva aposta és continuar creixent i acaben d'adquirir la masterfranquicia de Popeyes també per a Itàlia. Quant a la seva presència al nostre país, el grup pot presumir de tenir-la a totes les províncies de la geografia espanyola, sent la Comunitat de Madrid i Andalusia les regions amb més volum de negoci.

Restalia, el hòlding propietari de marques com 100 Montaditos, TGB o Cerveseria La Sureña, ha tancat un 2023 amb un fort volum d'obertures, superant les 60, amb inauguracions a tot el territori nacional: Madrid, València, Catalunya, Andalusia i Extremadura són les comunitats on més s'ha incrementat la seva presència. El restyling, segons va anunciar la companyia recentment, també ha estat una de les prioritats del passat exercici, amb més de 45 remodelacions fruit de la seva aposta per continuar oferint una imatge fresca i dinàmica que es respiri a tota la seva xarxa de franquícies. Sembla que Restalia, que s'ha posicionat com la primera companyia d'origen espanyol i que continua sent 100% capital propi, ha començat el 2024 amb una facturació molt per sobre de la mitjana del sector, creixent un 9% en venda comparable.

Alsea és, sens dubte, un altre dels grans noms del món de la restauració organitzada. La companyia, present a Amèrica Llatina i Europa, ha obert 45 locals en el que portem de 2024, pertanyents a les seves diferents insígnies. A més, va donar a conèixer recentment els seus resultats, corresponents al quart trimestre i a l'any complet 2023. Aquests llançaven que, a nivell global van finalitzar el 2023 amb més de 4.600 unitats de negoci repartides en 11 països. En com les dades de locals aportades per Alsea, es pot destacar que Espanya és el segon en nombre d'establiments, amb un total de 1.122 locals. Només el supera Mèxic, lloc d'origen de la companyia, amb 2.313.

McDonald's, que ha superat ja els 600 locals a Espanya i que en va obrir uns altres 35 durant l'any 2023, pretén tenir el mateix nombre d'inauguracions durant 2024. Aquest any, Espanya es convertirà en l'epicentre de la multinacional, ja que Barcelona ha estat escollida per celebrar el seu macroesdeveniment "McFamily", on 14.000 directius es concentren en un gran esdeveniment corporatiu que allotjarà la ciutat comtal.