La Comissió Europea ha anunciat aquest dijous que ha imposat una multa de 875 milions a BMW i Volkswagen per haver format un càrtel per evitar competir entre si a l'hora de desenvolupar tecnologies per reduir l'emissió de gasos contaminants durant cinc anys. 

Del total de la multa imposada, el grup Volkswagen, que també és propietària d'altres marques com Audi o Porsche, haurà de pagar 502,362 milions d'euros i BMW els 372,827 milions restants. A part, l'altre gran grup automobilístic alemany, Daimler, fabricant de Mercedes, s'ha estalviat aquesta multimilionària multa, tot i participar del càrtel, perquè va ser qui va revelar a la Comissió l'existència d'aquesta operació.

"Els cinc fabricants de cotxes Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche tenien la tecnologia per a reduir les emissions perjudicials més enllà del que requereixen legalment els estàndards d'emissions de la Unió Europea. Però van evitar competir en l'ús de tot el potencial d'aquesta tecnologia per a netejar millor del que exigeix la llei", ha assegurat en un comunicat la vicepresidenta comunitària i responsable de Competència, Margrethe Vestager.

Segons les investigacions de la Comissió, les cinc empreses van col·laborar des del juny de 2009 fins a l'octubre de 2014 intercanviant informació sobre les seves tecnologies per reduir emissions d'òxid de nitrogen. Això va provocar, en última instància, que es limités el desenvolupament tècnic d'aquestes tecnologies, infringint la normativa europea.

Es tracta de la primera decisió de la Comissió Europea que sanciona un càrtel basant-se únicament en la restricció del desenvolupament tècnic i no per fixar preus, repartir-se el mercat o els consumidors. Els cinc fabricants van mantenir reunions tècniques per a discutir el desenvolupament de la tecnologia de reducció catalítica selectiva, que elimina les emissions d'aquest òxid de nitrogen (NO) dels cotxes de passatgers dièsel a través de la injecció d'urea (també dita "AdBlue") en el corrent del gas de fuita.

Durant aquestes reunions, que es van prolongar cinc anys, les empreses es van confabular per a evitar competir per a eliminar aquestes emissions millor del que exigeix la legislació europea, a pesar que la tecnologia per a això estava disponible, va explicar la Comissió.

Concretament, Daimer, BMW i Vokswagen van arribar a un acord sobre la grandària i rang dels dipòsits d'AdBlue i a un "enteniment comú" sobre la mitjana estimada de consum d'aquest producte, al mateix temps que van intercanviar informació comercialment sensible sobre aquests elements. Per tant, segons la Comissió, van eliminar qualsevol incertesa sobre la seva futura conducta en el mercat d'eliminació d'emissions de NO més enllà dels requisits legals i sobre els rangs de recàrrega d'AdBlue.

"Això significa que van limitar la competència en característiques del producte rellevants per als consumidors", ha assegurat l'Executiu comunitari en el mateix comunicat, subratllant que aquesta conducta viola les normes comunitàries per limitar el desenvolupament tecnològic.

Vestager també ha assenyalat que la decisió d'avui és un exemple de com la "legítima cooperació tècnica" entre empreses "va funcionar malament" destacant que Brussel·les "no dubtarà a actuar enfront de totes les formes de càrtel que posin en perill" els objectius climàtics de la UE.

Totes les empreses han reconegut la seva participació en el càrtel i van arribar a un acord amb la Comissió per a tancar el cas, per la qual cosa es van aplicar reduccions a la quantia de la multa, del 10% en el cas de BMW i del 45% en el del grup Vokswagen, que a més va cooperar en la recerca. També es va tenir en compte que es tracta de la primera decisió d'aquest tipus. Daimler es va deslliurar de la sanció, que hagués ascendit a 727 milions, per revelar el càrtel.