Bosch tancarà la fàbrica de Lliçà d'Amunt abans de finals d'any i acomiadarà la seva plantilla, de 336 treballadors. El grup alemany ha comunicat als representants dels treballadors aquest dijous que transferirà la producció de sistemes de fre convencionals de les instal·lacions del Vallès a Breslau (Polònia), un fet que els sindicats qualifiquen de "deslocalització sense pal·liatius i sense escrúpols" i de "crueltat" després d'anys de congelacions i reduccions salarials de plantilla als centres de treball catalans. La decisió de la multinacional se suma al cessament d'activitat de la planta de Castellet i La Gornal que s'ha fixat el novembre de 2021.

L'empresa treballa amb la previsió de tancar la planta com més aviat millor, tot i que encara no hi ha data per començar el procés de consultes de l'Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) amb els sindicats, que s'oposen al tancament de les instal·lacions.

Poc volum de mercat

El proveïdor de components per la indústria de l'automòbil argumenta el tancament de la planta de Lliçà pel poc volum de mercat del producte que fabriquen, els servofrens convencionals al buit, en detriment dels electromecànics, que fan servir els vehicles electrificats, elèctrics i els motors de combustió més eficients. Un altre motiu que ha portat Bosch a prendre aquesta decisió és la competència intensa davant la caiguda de la demanda general del sector de components de l'automòbil. "Hem preferit consolidar la producció i deixar que una sola planta cobreixi el mercat d'Europa", ha explicat a l'ACN un portaveu de l'empresa. 

"L'empresa al·lega que la situació econòmica no fa viable tenir dues plantes a Europa i la de menys cost és la més potenciada. Les produccions que podríem fer aquí es traslladaran i això ens aboca a nosaltres al pacte de la fam", ha lamentat Emili Castells, president del comitè d'empresa. Els representants sindicals preveuen reunir-se amb el Departament d'Empresa aquest dilluns per mirar de revertir la situació. La fàbrica vallesana no treballa al 100% de la capacitat productiva, però tenien comandes planificades fins al 2026, segons fonts sindicals.

La UGT, sindicat majoritari a l'empresa, ha denunciat que tant en el cas de Lliçà com en el de Castellet, la multinacional alemanya ha actuat amb crueltat i "ha tirat pel dret amb una deslocalització sense escrúpols, la seva principal opció de negoci". Amb el tancament de les plantes de Llicà i Castellet i La Gornal l'empresa pot acabar acomiadant 600 persones a Catalunya.

 

Imatge principal, la planta de Bosch a Castellet i la Gornal, que tancarà el novembre d'aquest any / ACN