El Banc Santander va obtenir un benefici net de 3.231 milions d'euros en el primer semestre de 2019, el 14% menys que un any abans, després de dotar de 814 milions els costos de reestructuració, segons ha comunicat aquest dimarts l'entitat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

Les dotacions fetes pel banc inclouen costos de reestructuració a Espanya (600 milions) i el Regne Unit (26 milions), i assegurances de protecció de pagaments al Regne Unit (80 milions), a més dels 108 milions que ja van ser anunciats en el primer trimestre de l'any. Exclosos aquests càrrecs, el benefici del primer semestre va ser de 4.045 milions, similar al d'un any abans, segons el banc, que ha recordat que el passat 3 d'abril ja va anunciar el seus plans de reduir la seva base de costos anuals a Europa en un 10 % (1.000 milions).


Així mateix, el Santander ha explicat que sense tenir en compte aquestes dotacions, només en el segon trimestre (l'abril i el juny de 2019) ha guanyat 2.097 milions (el 5% més), el que suposa "el seu millor benefici ordinari trimestral dels últims vuit anys", segons la presidenta de l'entitat, Ana Botín. "Partim d'una posició excepcional per continuar creixent de forma rendible i estic convençuda que aconseguirem els objectius marcats, entre ells assolir un RoTE (rendibilitat ordinària sobre el capital tangible) del 13-15 % a mig termini", ha afegit.

Resultats per països

Botín ha posat de relleu els "bons resultats" que han registrat tots els països en els quals opera l'entitat, especialment Amèrica del Nord, que ara representa un 17% dels beneficis del grup, davant el 14% fa un any. El negoci a Europa aporta el 45% del benefici, mentre que Sud-amèrica contribueix amb el 38% i Amèrica del Nord, el 17%.

El Brasil continua com el principal motor del Santander, ja que aporta el 29 % del benefici, seguit d'Espanya (13%). Al Brasil, el Santander va guanyar 1.482 milions, el 12,6% més; a Espanya, 694 milions, un 5% més; al Regne Unit, 582 milions, el 12,5% menys; i a Mèxic, 424 milions, el 19% més.

El Santander ha creat la unitat Santander Global Platform, que agrupa tots els seus serveis digitals i que va generar uns ingressos totals de clients per valor de 48 milions, un 18% més, encara que els seus costos van ser de 108 milions per les inversions que està fent el banc.

Respecte al compte de resultats, el marge d'interessos del grup va créixer el 4% en el primer semestre; el marge brut, l'1,1%; i el net, l'1,3%.

Clients

El banc va augmentar en un milió el nombre de clients en el trimestre, fins als 142 milions. El nombre de clients vinculats, aquells que utilitzen el Santander com a banc principal, va augmentar un 10% en els últims dotze mesos, fins a 20,6 milions. Els clients digitals assoleixen els 34,8 milions, el 22% més que fa un any.