B Corp, el moviment impulsat per l'organització sense ànim de lucre B Lab, porta quinze anys acreditant el compromís amb l'entorn per part de marques de tot el món. En aquests anys, més de 3.800 empreses han rebut aquest reconeixement al seu compromís amb les persones, les comunitats en les que operen i el planeta.

B Lab crea estàndards, polítiques i eines per a les empreses, i certifica aquelles companyies que, conegudes com a empreses B Corp, estan contribuint a redefinir el sentit de l'èxit empresarial: "un èxit que es mesuri pel benestar de les persones, de les societats i del planeta i amb això aconseguir que totes les companyies competeixin per ser no només les millors del món; sinó sobretot les millors per al món".

A Espanya, hi ha prop d'un centenar de B Corps, companyies el compromís de les quals amb el planeta i la societat està reconegut per B Lab. Entre aquestes B Corps, hi ha empreses del sector de l'alimentació com Danone o Veritas, la moda com Ecoalf o Patagonia, la banca com Triodos Bank o l'energia com Holaluz, entre altres. Tenint en compte el teixit empresarial existent, són poques les companyies espanyoles que compten amb aquest reconeixement; que es concedeix després d'un procés d'auditoria complex i exhaustiu.

B corp

Segons indica Pablo Sánchez, director executiu de B Lab Spain, "ser B Corp és altament exigent pels elevats requeriments d'acompliment social i ambiental, així com pels requisits de transparència i responsabilitat legal; però sobretot implica unir-se a un moviment que està transformant el nostre model econòmic i que visualitza l'empresa com un autèntic generador de solucions als nostres principals desafiaments socials i ambientals".

En la societat actual, la confiança en les empreses s'ha convertit en un dels pilars clau perquè els consumidors es decantin per una marca o una altra, arribant fins i tot a descartar-les si els valors d'aquestes no estan alineats amb els seus. En aquest sentit, segons l'informe 'Brand Trust in 2020' d'Edelman, el 74% de les persones assegura que l'impacte d'una marca en la societat és una de les raons per les quals la confiança en les marques ha cobrat tanta importància.

Les noves generacions, nascudes en un moment en què el planeta i la societat pateixen els abusos del passat, busquen solucions a un problema global que condicionarà el seu futur. El consumidor actual és molt més exigent que abans: ara ja no només consumi productes i serveis, sinó que també s'inclina per una marca o una altra en funció dels seus valors i propòsits.

En aquest context, el distintiu que atorga B Lab dona visibilitat i posa de relleu l'esforç que milers de B Corps de tot el món inverteix a complir" amb els més alts estàndards d'acompliment social i ambiental, transparència pública i responsabilitat empresarial per equilibrar el benefici amb el propòsit". Es tracta de companyies que treballen per reduir la desigualtat i la pobresa, cuidar el medi ambient, enfortir les comunitats i crear llocs de treball d'alta qualitat amb dignitat i propòsit.

A través del moviment B Corp, B Lab impulsa un moviment global de persones que busca generar un canvi sistèmic per construir un model econòmic equitatiu, inclusiu i regeneratiu per a totes les persones i el planeta. Amb aquest objectiu, B Lab treballa en la creació d'alternatives viables que situïn l'empresa com un element central de la generació de solucions als nostres principals desafiaments socials i ambientals.

Per a això, impulsa l'adopció estàndards per gestionar l'impacte social de les empreses, les certifica i involucra en aquest sentit, i promou polítiques públiques per estimular el desenvolupament d'empreses amb propòsit. Assenyala que gràcies a totes aquestes accions, el moviment B Corp s'ha convertit en un dels principals referents de l'economia d'impacte del país, unint diversos agents de canvi que tenen el poder de transformar l'economia i de sensibilitzar la societat per aconseguir un desenvolupament sostenible i inclusiu.