L'associació Airlines For Europe (A4E) calcula que les vagues de controladors han provocat un dany en el sector turístic europeu en els últims 7 anys valorat en 12.000 milions d'euros i que la pèrdua per a Espanya ha estat de 4.700 milions, pel que reclama una acció decidida dels governs. En el cas d'Espanya, A4E assegura que entre el 2010 i el 2016 el sector turístic ha deixat de guanyar 3.000 milions directes per la cancel·lació de viatges de turistes que havien d'arribar i no ho van fer o van reduir la seva estada, mentre que s'han perdut uns altres 1.700 milions en concepte de productivitat.

A més, l'associació, que agrupa les principals aerolínies i les companyies de baix cost d'Europa, assegura que a Espanya s'han deixat de crear 50.000 llocs de treball en el mateix sector, mentre que la pèrdua al conjunt d'Europa seria de 140.000 llocs de treball. Gairebé el 60% del dany econòmic de les jornades de vagues dels controladors es concentra en el sector turístic, mentre que un altre 6% correspon als beneficis de les aerolínies i un 35% a la pèrdua de productivitat.

Aquests càlculs han estat aportats aquest dimarts en un contacte amb la premsa pel director d'Airlines For Europe, Thomas Reynaert, que ha reclamat a la Comissió Europea i als governs dels països europeus canvis normatius per evitar que aquests números es vagin engrossint. Entre d'altres mesures, l'associació, que s'ha convertit en el lobby d'aerolínies més important d'Europa, demana que les companyies aèries puguin saber amb més antelació els plans de vaga per poder planificar amb temps i reduir els perjudicis demanant, per exemple, als seus usuaris que no acudeixin a l'aeroport i reubicant-los a d'altres vols.

Exigir els serveis mínims fixats

El directiu d'A4E ha exigit a més que els països obliguin els controladors a complir els serveis mínims fixats durant les vagues, cosa que ha assegurat no ocorre sempre a França. Reynaert ha destacat que el país que presenta més problemes és França, ja que concentra la gran majoria de les convocatòries de vaga dels controladors i perquè la seva posició geogràfica afecta tant els països del nord com els del sud, que com Espanya són els principals receptors de turistes.

A més de buscar maneres per reduir l'impacte de les vagues, A4E reclama a Brussel·les canvis en la legislació perquè l'espai aeri europeu guanyi en eficiència evolucionant cap a un control únic, a l'hora que pressiona per aconseguir una reducció de les taxes d'aviació i de les que imposen els aeroports. En concret, denuncia que les taxes d'aviació han crescut fins a un 80% en els últims deu anys mentre que el preu del bitllet ha baixat un 20%. Airlines For Europe agrupa les principals aerolínies i a les companyies de baix cost fins al punt d'aglutinar més del 70 % del mercat de passatgers.