L'epidèmia del coronavirus Covid-19 i la por als contagis està afectant al turisme mundial. De fet, podria provocar en el transport aeri de passatgers mundial una reducció dels ingressos d'entre 63.000 i 113.000 milions de dòlars (l'equivalent a 56.405.000 d'euros i 101.196.000 d'euros), ha assenyalat avui un informe de l'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA).

El 20 de febrer la IATA va calcular inicialment una reducció d'ingressos global de 29.000 milions de dòlars (25.963.000 d'euros), però ha optat per revisar la xifra a l'alça a causa de que l'epidèmia s'ha estès àmpliament des de llavors, ha deixat d'estar circumscrita a l'Àsia Oriental, i ja són al voltant de 80 els països afectats.

"El desenvolupament de la crisi de COVID-19 gairebé no té precedents, en poc més de dos mesos les perspectives econòmiques de bona part del món han pres un dramàtic gir negatiu", va analitzar el director general de la IATA, Alexandre de Juniac.

La pèrdua d'ingressos de 63.000 milions de dòlars es produiria en un escenari en el cas que no empitjori la situació actual, especialment en els països amb més d'un centenar de casos (Itàlia, França, Alemanya, Espanya, l'Iran , EUA, Corea de Sud, Japó, Singapur), sempre segons els càlculs de l'associació sectorial. En aquest cas es calculen caigudes de la demanda de passatgers del 23% a la Xina, del 12% al Japó, del 14% a Corea de Sud, del 24% a Itàlia i del 10% a França i Alemanya, entre d'altres mercats especialment afectats.

No obstant això, en un escenari més negatiu amb una àmplia expansió del COVID-19, es podria arribar als 113.000 milions de dòlars (101.196.000 d'euros) en reducció d'ingressos, conclou l'informe. Segons aquest escenari la demanda podria caure entre un 23 i un 24% no només a la Xina, sinó també en altres països d'Àsia Oriental i a la majoria dels mercats de l'Europa Occidental i de l'Orient Mitjà, mentre que a EUA la baixada de la demanda rondaria el 10%.

Cauen les accions de les aerolínies 

La IATA recorda que els preus de les accions de les companyies aèries a les borses mundials han caigut al voltant d'un 25% des de l'inici de l'epidèmia, molt més que en la crisi dels SARS de 2003, quan les baixades van rondar el 4%. Els efectes adversos de l'epidèmia podrien mitigar en part amb la baixada dels preus del barril de petroli, que des de principis d'any ha baixat al voltant de 13 dòlars, el que podria abaratir els costos anuals de el combustible per a les aerolínies en al voltant de 28.000 milions de dòlars.

De Juniac va subratllar que moltes aerolínies estan prenent mesures d'emergència per reduir els costos, "fent tot el possible per seguir a flotació", i en aquesta situació els governs han de prestar el seu suport. "Les línies aèries necessitarien que es considerin mesures d'alleujament fiscal" i canvis en el sistema d'assignació d'espai aeroportuari, tenint en compte que el sector es troba en "circumstàncies excepcionals", va concloure el responsable de IATA.