Aena ha presentat avui el seu pla estratègic 2018-2021 amb previsions de creixement dels seus resultats financers més moderades, donat un context d'alentiment del creixement del trànsit aeri i de l'arribada de turistes a Espanya, preveu repartir el 80% dels beneficis entre els seus accionistes.

L'evolució del benefici net de la companyia s'alentirà des d'un 5,8 % l'any passat fins a un 3,2 % el 2018 (1.272 milions d'euros) i un 3,1 % el 2019 (1.311 milions), any en què el trànsit augmentarà a Espanya un 2%, per sota dels increments del 5,5 % previst per al tancament del present exercici i del 8,2 % que es va registrar en l'anterior.

Amb aquestes estimacions del trànsit "prudents" pel comportament del mercat britànic (degut entre altres factors al 'brèxit') i a la falta de visibilitat de les previsions per al pròxim estiu, els ingressos pujaran de manera més moderada, tenint en compte que Aena està baixant anualment les seves tarifes aeroportuàries.

S'hi sumen més exigències de qualitat, una cosa que s'ha convertit en una necessitat, ja que tots els competidors europeus estan invertint cada vegada més a millorar els serveis. No obstant això, els números a curt termini continuen "sent molt robustos i, en termes tant absoluts com relatius, Aena continua sent l'operador aeroportuari "més rendible d'Europa", segons el seu president Maurici Lucena.

De fet, el pla recull el compromís de Aena de repartir entre els seus accionistes el 80 % del benefici en dividends (975 milions d'euros el 2018 i 1.001,3 milions el 2019). Lucena ha recordat en roda de premsa que les previsions a llarg termini apunten que el trànsit aeri global es duplicarà en els propers vint anys i, per captar part d'aquest creixement, és necessari ampliar i adequar la capacitat dels aeroports, oferir tarifes competitives i millorar els nivells de qualitat de servei, a més d'impulsar noves línies de negoci "generadores de valor".

En aquest últim àmbit, l'estratègia s'enfoca en la diversificació i recerca de noves oportunitats, a través del redisseny i optimització dels serveis comercials, el desenvolupament de projectes immobiliaris i l'impuls a l'expansió internacional.

Segons Lucena, la capacitat dels aeroports és un dels seus principals avantatges competitius, pel que el pla inclou l'execució de totes les inversions recollides al Document de Regulació Aeroportuària (Dora) 2017-2021 (2.185 milions d'euros) i començar a planificar l'escenari posterior.

Respecte al negoci no regulat, es redissenyarà i optimitzarà l'oferta comercial i es duran a terme els anunciats desenvolupaments immobiliaris, principalment als aeroports Adolfo Suárez Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, que seran "sense cap dubte els dos més importants que es produiran a Espanya en els propers 20 anys", ha recalcat Lucena.

Aena aportarà el terra o dret d'ús i comptarà amb socis privats que aportin el finançament i el coneixement. L'inici del procés de selecció de socis està previst per a la segona meitat de 2019.

Expansió internacional

Quant a l'expansió internacional, el pla contempla la consolidació i desenvolupament dels actius ja operats mitjançant l'extensió o renovació de les concessions (Luton, Mèxic i Colòmbia), a més de fer atenció a l'aparició d'oportunitats per a l'adquisició de nous actius.

Li interessen projectes tant a Llatinoamèrica i Europa, on actualment segueix de prop la cinquena ronda de privatització d'aeroports al Brasil o el concurs en Sofia (Bulgària), a més d'explorar-ne altres que resultin atractius en zones com Àsia, l'Orient Mitjà i Amèrica del Nord.

Després de fer públiques per primera vegada les seves projeccions financeres, els títols de Aena han tancat la sessió d'avui amb una caiguda del 4,74 %, fins als 139,75 euros per acció, la tercera baixada més gran de l'Ibex 35.