L'empresa dedicada a la gestió d'autopistes Abertis va registrar pèrdues de 392 milions d'euros el 2020 a causa de la pandèmia de la Covid i les restriccions a la mobilitat, les quals també van reduir el trànsit en les autopistes. Les dades que ha comunicat l'empresa aquest dimecres contrasten amb les de l'any 2019, en què l'empresa va registrar uns beneficis de 352 milions d'euros.

Les restriccions de mobilitat van fer retrocedir el trànsit un 21% durant el 2020, tot i que la caiguda va ser més moderada en el cas dels vehicles pesants, concretament d'un 6%. Tot i que el trànsit es va recuperar lleugerament durant la segona meitat del 2020, les restriccions a la mobilitat encara són vigents en l'actualitat.

Els ingressos d'Abertis durant el 2020 van ser de 4.054 milions d'euros, una xifra que representa un descens del 18% respecte de l'exercici anterior, mentre que l'Ebitda es va situar en els 2.628 milions d'euros, un 23% menys. 

El 74% de l'Ebitda de l'empresa va procedir de fora de l'Estat, principalment el francès (37%), Xile (11%) i Brasil (9%). L'Estat espanyol en va representar un 27% del total de l'Ebitda. Segons explica la companyia, la diversificació internacional va mitigar la caiguda general del trànsit i el seu impacte en els resultats de l'exercici.

Coronavirus carretera buida autopista C-17 Barcelona Buida - Sergi Alcàzar

Autopista buida per les restriccions de la Covid. / Sergi Alcàzar

Internacionalització de la companyia

Abertis va tancar el 2020 dos projectes als Estats Units i Mèxic. En el primer semestre de l'exercici, la companyia va tancar per 1.500 milions d'euros la compra del 53% de Red de Carreteras de Occidente, un dels principals operadors d'autopistes a Mèxic.

En el cas dels Estats Units, Abertis va adquirir a finals de desembre Elizabeth River Crossings (ERC), la qual gestiona dos túnels i una autopista a l'estat de Virgínia. L'operació es va tancar per 585 milions d'euros per un 55,2% de la participació i suposa l'entrada d'Abertis al país nord-americà.

La companyia espera amb aquests projectes compensar les concessions que està perdent a Espanya, entre les quals es troben els dos trams que deixarà de gestionar el pròxim mes de setembre: l'AP-7 entre la frontera francesa i Tarragona i l'AP-2 entre Saragossa i el Mediterrani.