Unilever va assenyalar aquest dimecres que avança "en el seu compromís amb el medi ambient" i situa en el centre l'estratègia de reducció de plàstic a través de tres eixos estratègics: 'No plàstic, Millor plàstic i Menys plàstic'.
Coincidint amb el Dia Mundial del Reciclatge, la companyia va anunciar "els èxits" assolits per complir els seus objectius per a 2025 que materialitzen el compromís de reduir, reutilitzar i reciclar l'ús de plàstic.
Des de l'inici de l'estratègia 'Unilever Compass', el full de ruta que situa la sostenibilitat en l'eix central del negoci, l'empresa de gran consum ha aconseguit que el 55% dels seus envasos de plàstic ja siguin reutilitzables, un 2% més que l'any passat, i planeja reduir el 50% de plàstic verge per a 2025.
"Els compromisos de Compass són una peça fonamental en el propòsit de la companyia: convertir la vida sostenible en un imprescindible, i ajudar a construir un futur millor cada dia. A través de la reformulació d'ingredients i concentració de producte, així com la innovació dels envasos, hem aconseguit reduir l'ús del plàstic a totes les marques amb què treballem", va declarar Ana Palencia, directora de Comunicació i Sostenibilitat a Unilever España.
En aquest sentit, la companyia de gran consum ha establert aquests tres eixos relacionats amb la reducció, eliminació i millora del plàstic, un dels materials més utilitzats als envasos de productes i, alhora, més contaminants per al planeta.
Innovació
Des de la companyia es realitza un especial recalcament en l'aplicació de la innovació, tenint sempre en compte factors com les necessitats dels consumidors i la protecció del planeta.
Així mateix, la companyia ha establert diverses aliances amb entitats clau com Ecoembes i Ceflex, en el marc de l'Agenda 2030, complint l'objectiu 17, aliances per aconseguir els objectius.
La finalitat d'aquest primer eix es basa a optimitzar el plàstic reciclat i millorar també la reciclabilidad dels envasos. Per a això, es contemplen tant el reciclatge físic com químic, ambdós necessaris per al desenvolupament i la continuïtat de l'economia circular i evitar així l'ús dels combustibles fòssils que incorporen més quantitat de C02 a l'atmosfera. En el procés del reciclatge químic es despolimeritzen els plàstics i s'obté la substància purificada denominada 'take oil', molt utilitzada per desenvolupar plàstics reciclats de la qualitat del plàstic verge.
Un exemple d'això seria Magnum, marca de gelats pertanyent a Frigo, que va marcar una fita en ser el primer gelat a utilitzar plàstic 100% reciclat químicament de qualitat alimentària des de 2019 a Espanya.
Altres alternatives plantejades per a la millora del plàstic no estan únicament basades a crear nous tipus de plàstic reciclat, sinó a implementar solucions en els processos de reciclatge físics.
Tal és el cas de la línia de productes de Personal Care de Unilever TRESemmé i la marca de desodorants masculins AXE, caracteritzats pels seus elegants envasos de color negre.
Els envasos negres són els més difícils de detectar en les plantes de reciclatge i, en formar part de l'economia circular, desfer-se'n seria contraproduent. Conscient d'aquesta situació, Unilever va aconseguir desenvolupar un pigment negre totalment perceptible per als escàners de les màquines de reciclatge. Això significa que al voltant d'unes altres 2.500 tones d'ampolles de plàstic ara podrien classificar-se i enviar-se per al seu reciclatge cada any.
Reduir
La segona línia estratègica d'Unilever es caracteritza per reduir i/o reutilitzar o directament eliminar, tot aquell plàstic que sigui innecessari. En aquesta línia, diverses marques pertanyents a l'àrea Home Care i Personal Care de Unilever, han optimitzat els seus envasos i productes mitjançant fórmules concentrades i envasos recarregables.
La clàssica marca de sabó corporal Moussel, pertanyent a la línia de Personal Care de Unilever, serà una de les últimes marques de la companyia que traurà al mercat un format de recàrrega de gel de dutxa, que permetrà a la marca estalviar fins i tot un 76% de plàstic en comparació a l'ampolla estàndard.
D'altra banda, els suavitzants Mimosín i els desodorants Rexona, ambdues també d'Unilever, han estat capaços de reduir la mida dels seus envasos mantenint les mateixes propietats gràcies a les seves noves fórmules concentrades.
En el cas de Rexona, l'envàs de 100ml és tan durador com l'original de 200 ml, sent a més pràctic i adequat per viatjar, mentre que Mimosín augmenta la seva capacitat de rentats (de 58 a 60) al mateix temps que redueix la mida del seu envàs d'1,334 L a 1,2 L.
No plàstic
L'eix "no plàstic" és la tercera línia estratègica que té com a finalitat fer ús de materials alternatius al plàstic com el vidre, el cartó i el paper. Dove, una altra de les marques insígnia d'Unilever de l'àrea de cura personal, ha continuat apostant per la millora i optimització dels seus envasos per tal d'utilitzar material 100% reciclat i reutilitzable per a 2025. D'aquesta manera, Dove substituirà els embolcalls de plàstic de les seves pastilles per paper el 2023, eliminant així fins a 1.800 tones de plàstic verge a nivell mundial.
Finalment, un altre exemple de marques de la companyia que ha aconseguit reduir el plàstic dels seus envasos és la marca de salses, Hellmann's, que proposen unes alternatives a les monodosis de plàstic, un format molt comú en restaurants. Al seu lloc, ofereixen una alternativa sostenible en forma mini pots de vidre que garanteixen la màxima higiene en format individual, així com de recarregables per al sector de restauració, garantint a més la facilitat d'ús per al dia a dia a les cuines professionals.