Figura fonamental en la història del setè art, el cineasta alemany Werner Herzog ha visitat Barcelona amb motiu de la nova edició del festival Serielizados. L'autor d'obres tan fascinants com Fitzcarraldo, ha reviscut la seva trajectòria al seu pas per la capital catalana. 

El foc interior

Werner Herzog és un dels cineastes que millor ha retratat el foc interior de l'ésser humà en films com Fitzcarraldo, per la qual cosa no és d'estranyar que el seu últim projecte tingui a veure amb un altre foc interior, el que "corre sota els nostres peus en forma de magma i que pot sortir en qualsevol moment".

Els volcans, un fet de rabiosa actualitat amb l'erupció del cràter de La Palma, fascinen l'autor d'Aguirre, la còlera de Déu per aquesta "qualitat d'espectacle que implica violència i bellesa alhora", ha dit aquest dimecres a Barcelona, en la seva visita dins la programació del festival Serielizados. La seva pròxima escala serà Lanzarote, on impartirà un curs de cinema pràctic a un grup de cineastes internacionals. "Ja no som a temps de canviar d'illa i anar a la Palma, veritat?", ha preguntat mig de broma l’home que va amenaçar amb una pistola l'irascible i temperamental Klaus Kinski. "Cal ser allà on és la història", ha afegit el director alemany, i en tot cas no seria un frívol viatge de plaer per gaudir a costa de la desgràcia dels 'palmeros', perquè l'interès d'Herzog pels volcans ve des de lluny i és profund.

Enemics íntims

El cineasta, que va realitzar el 2016 un documental sobre el poder dels volcans i els seus vincles amb certes pràctiques espirituals titulat Into the Inferno, està ara bolcat en una nova pel·lícula sobre els vulcanòlegs Katia i Maurice Krafft, que van morir després de gravar més de 300 hores de lava i erupcions. "M'han demanat que faci un documental sobre la seva vida, però no ho faré -ha revelat-, crec que més aviat serà un rèquiem musical dedicat a ells dos". Herzog ha revelat que tot sovint sent certa excitació pensant que tot el planeta "és magma que corre sota els nostres peus i que pot sortir en qualsevol moment i en qualsevol lloc", ha confessat.

Werner Herzog 2 - EFE
El cineasta alemany Werner Herzog durant la seva visita a Barcelona. Foto: EFE

Una fascinació que connecta amb un altre dels temes centrals de la seva filmografia: la tempesta incontrolable que poden amagar en el seu interior els éssers humans. Exemples memorables dels antiherois d'Herzog són Lope de Aguirre, d'Aguirre, la còlera de Déu o Fitzcarraldo, de la pel·lícula del mateix títol, tots dos films protagonitzats per Klaus Kinski, el seu actor fetitxe amb qui va mantenir una intensa relació professional d'amor-odi. Fitzcarraldo no només és recordada per ser una obra mestra del cinema sinó pel dur enfrontament durant el rodatge entre Herzog amb Kinski, els desproporcionats atacs d'ira del qual van quedar recollits en el documental Mi enemigo íntimo. "Tot allò forma part de la meva prehistòria perquè l'última pel·lícula que vaig rodar amb Kinski va ser fa quatre dècades. No lamento res del que vam fer junts perquè vam aconseguir intensitat i una experiència única; això sí -ha afegit, amb un somriure-, tots els cabells blancs que tinc es diuen Kinski".

Persona i personatge

Però Herzog no està ancorat en el passat i, de fet, als seus 79 anys d'edat, està molt actiu i, a més del projecte sobre els vulcanòlegs, The Fire Inside, està treballant en una altra pel·lícula pròpia i en una altra amb el seu fill Rudolph. I amb aquests, i coincidint amb el motiu de la seva visita a Barcelona, Herzog ha anunciat que té en projecte una sèrie de ficció anomenada Fordlandia. "M'interessa el format de sèrie perquè la narrativa de llarg recorregut permet explicar certes històries, com els relats de Tolstoi o Dostoievski, i sempre és més interessant que els deu segons de TikTok. No estic en contra dels nous formats ni de les noves tecnologies -ha agregat-, gràcies a internet molta gent jove ha conegut el meu cinema i ara es posen en contacte amb mi".

Amable i pacient, malgrat el que es podria pensar veient algunes de les seves pel·lícules, Werner Herzog valora el contacte amb les noves generacions. "La gent comet l'error de confondre els meus personatges amb la meva personalitat".