La Virreina, Centre de la Imatge, ha inaugurat avui l'exposició Vallès: fabricar passats, fabricar futurs, de l'artista Claudio Zulian. Es tracta d'una exploració dels imaginaris proletaris de la comarca del Vallès a través de la qual es vol fer una exploració de les perifèries barcelonines, del "cinturo roig". Aquesta exposició ha estat possible gràcies a un procés en què s'hi han involucrat els ajuntaments de Cerdanyola del Vallès, Ripollet, Sabadell i Terrassa.

Videoinstal·lació Polígons, de la sèrie Vallès: fabricar passats, fabricar futurs, de Claudio Zulian.

Set videoinstal·lacions, cara a cara

El conjunt de l'exposició està integrat per 7 videoinstal·lacions  que dialoguen entre elles, i que enllacen el passat industrial de la comarca amb un futur de desindustrialització (tot, ambientat amb un soroll de vella instal·lació industrial molt atenuat). Cada videoinstal·lació es troba al límit entre la fotografia, la imatge fixa, i el vídeo, la imatge en moviment. En el fons Zulian apunta que no hi ha cap voluntat documental en aquest projecte, sinó que es pretén oferir elements de reflexió, "imatges artístiques dissidents", sobre un fenomen que va impactar molt el Vallès però que no ha tingut el seu reflex en el món artístic actual.

4 Niña Zulian Valles Virreina

Fotograma de la videoinstal·lació La nena obrera, de la sèrie Vallès: fabricar passats, fabricar futurs, de Claudio Zulian.

Imaginaris industrials

Zulian confessa que la seva prioritat eren els imaginaris sobre la industrialització: "Volia bussejar per la memòria dels propis espais, però també per les representacions d'aquests espais". Per això, les videoinstal·lacions combinen escenes del passat amb flaixos del present, combinant-los de forma intencionada. A La fàbrica es plasma una instal·lació fabril museïtzada, però a través de les finestres s'entreveu la vida urbana actual. A La nena obrera, el cèlebre quadre de Joan Planella es presenta al taller de restauració del museu, tot oferint un contrast entre el món laboral modern i un món antic ben diferent. A El viatge un grup de joves actuals, a un tren de rodalies, reprodueixen les postures dels vells migrants que van instal·lar-se al Vallès en temps de les migracions industrials. També a Polígons joves actuals, amb velles robes i velles maletes, reprodueixen el trajecte migratori d'altres temps. L'exposició es clou amb La torre, en què es visualitza el Vallès des d'un gran edifici d'oficines.

1 Utopías Vallès Claudio Zulian Virreina

Fotograma de la videoinstal·lació Utopies, de la sèrie Vallès: fabricar passats, fabricar futurs, de Claudio Zulian.

Recuperar la imatge per la imatge

Zulian ha assegurat que la seva voluntat és recuperar el valor de la imatge per sí sola, sense acompanyament, i per això ha volgut presentar "imatges que parlen per sí soles". Ha afegit que, malgrat tot, cal combatre la proliferació d'imatges sense contingut: "No podem deixar les imatges en mans del capitalisme consumista", apunta l'artista. El seu projecte el planteja com un intent de combatre una "memòria desactivada" per la pèrdua de la mateixa essència industrial del Vallès i pels canvis en el món laboral.

3 Torre Zulian Vallès Virreina

 

Fotograma de la videoinstal·lació La torre, de la sèrie Vallès: fabricar passats, fabricar futurs, de Claudio Zulian.

Implicació de quatre localitats

Valentín Roma, director de La Virreina Centre de la Imatge, ha definit aquest projecte com "Un procés paradigmàtic de la programació de la Virreina" que pretén ser, alhora, una anàlisi de la imatge de les migracions, dels cossos dels obrers i de la memòria de la industrialització, en unes localitats on la fàbrica n'ocupava un lloc clau als imaginaris. Una sèrie d'aproximacions al passat, però sense gens de nostàlgia. El projecte ha passat, en diferents formats, pels quatre municipis implicats en el projecte. Al Museu d'Art de Cerdanyola, sota el títol Utopies, es van presentar tres videoinstal·lacions; al Centre Cultural de Ripollet s'hi va poder veure El viatge Polígons; al Museu d'Art de Sabadell es va exhibir Imatges a l'ombra del temps: la fàbrica; i al Centre Cívic del barri de la Maurina i a la Sala Muncunill de Terrassa s'hi va exhibir el treball De nit vam construir cases.

 

Foto de portada: Fotograma de la videoinstal·lació La fàbrica, de la sèrie Vallès: fabricar passats, fabricar futurs, de Claudio Zulian.