El grup barceloní Sidonie ha apostat al cent per cent per la llengua catalana en el seu nou disc, Catalan graffitti (Sonido Muchacho, 2025), publicat aquest divendres i amb contingut íntegrament en aquesta llengua, després d’una llarga trajectòria en que la banda, formada per Marc Ros, Jesús Senra i Axel Pi, ja havia utilitzat el català en algunes cançons, malgrat que els primers discos eren en anglès i el gruix de la seva discografia és en castellà. Així doncs, després de vint-i-sis anys de carrera musical intercalant anglès, castellà i català, la formació fa el pas i aposta per un treball complet en la seva llengua.
L’àlbum compta amb una dotzena de temes entre els quals hi ha cançons que ja s’havien pogut escoltar durant els darrers mesos com Et puc odiar molt més, Sé i Cançons que maten, algunes presentades en la darrera edició del Mercat de Música Viva de Vic. En una entrevista a l’ACN, el bateria Axel Pi, ha apuntat que el grup està “nerviós” per saber quina acceptació tindrà fora de Catalunya un disc que, en tot cas, celebra el pas del temps, l’amistat i la malenconia pop. Un treball on el grup “torna a reafirmar la seva passió per les cançons com a espai de memòria, emoció i futur” i, com és habitual en la seva trajectòria, continua investigant en sonoritats però transmetent gran energia en les lletres i la música.
La particularitat del treball és que totes les cançons que compren són en català amb títols com Sismologia, Mentida, El cap ple d’ocells o Aquesta nit és la nit. “Són molts els anys durant els quals hem pensat que això havia de passar, però no acabàvem de trobar el moment”, admet Pi en l’entrevista citada: “És com si, de sobte, se'ns hagués inflat el cor i en cada cosa que fem tot sona diferent”. Sobre el nou disc, Pi apunta que es tracta d’un àlbum amb cançons “rodones” i també cançons pop que aconsegueixen “arribar al públic”. “Jo mateix em sorprenc que després de tants anys continuem fent cançons rodones, cançons poc rodones, al mateix nivell”, subratllava.
Per la seva banda, el cantant i guitarrista Marc Ros, en declaracions a Europa Press, ha assenyalat que l’ús del català suposa per a ells un “doble salt mortal”, afegit als nervis de tot nou llançament, per afegir que es tractava d’una idea que la banda tenia de feia anys, però que no ha arribat a ser una realitat fins que “hem tingut un grup de cançons prou bones, quan hem dit que era el moment”. Sidonie presentarà el disc amb un concert a la Sala Apolo de Barcelona el 27 de febrer, però abans esperen visitar "llocs petits" com ara llibreries, cocteleries i sales de concerts, per presentar les noves cançons en format acústic.