La Cambra del Llibre de Catalunya ha acordat ajornar Sant Jordi pel coronavirus. El sector prepara, però, una gran festa del llibre per abans de l'estiu per compensar les pèrdues que s'estima que podien arribar a afectar un terç de la facturació si la crisi sanitària s'allarga. En un comunicat, la Cambra ha fet pública aquesta tarda la decisió, després que en les últimes hores ja s'hagi apuntat a aquesta possibilitat, i han assegurat  que"les severes projeccions que estan fent les autoritats sanitàries" impedeixen la seva celebració.

El sector, però, no descarta "celebrar un 23 d'abril redimensionat i adaptat" si aleshores ja s'hagués aixecat la prohibició de tancament d'establiments. Tot i això, avisen que de poder-se acabar fent algun tipus de celebració el dia de Sant Jordi, en cap cas podria ser com fins ara per la impossibilitat d'organitzar-lo. La principal dificultat seria que hi poguessin haver parades amb escriptors signant llibres, com en les edicions anteriors.

Sigui com sigui, però, el sector ja prepara una nova Diada del llibre, aquest cop sí amb tots els principals protagonistes de la jornada al carrer, abans de les vacances d'estiu. La Cambra, de moment, evita posar-hi data i asseguren que es concretarà "més endavant en funció de l'evolució de la crisi del Covid-19". Tot i això, des del sector s'apunta Sant Joan com a possible data alternativa

El sector veu imprescindible que sigui abans de l'estiu

Segons l'opinió d'algunes fonts del sector amb les quals ElNacional.cat ha pogut parlar, és indispensable poder celebrar el Dia del llibre abans de l’estiu, ja que del contrari suposaria un autèntic desgavell, tant econòmic com logístic, per a les llibreries i editorials petites.

Pel que fa a la distribució, per exemple, en els darrers dies ja s’han deixat de distribuir les novetats del mes de març que estaven previstes per Sant Jordi, però en cas que el retorn a la normalitat fos d’aquí a algunes setmanes, la maquinària per a impremtes, distribuïdores, editorials i llibreries podria tornar-se a posar en marxa i arribar amb èxit a una data com la de Sant Joan.

La maquinària de Sant Jordi comença a carburar més o menys dos mesos i mig abans que el 23 d’abril. Una llibreria, sense anar més lluny, comença a rebre les novetats i a preparar el dia més important de l’any cinquanta dies abans del 23 d’abril. Juntament amb la campanya de Nadal, la setmana de Sant Jordi és el pic més alt de vendes de llibres a Catalunya, arribant a suposar entre un 20% i un 30% de mitjana en la facturació anual d’una llibreria. Sense anar més lluny, l’any passat el volum de vendes del sector a Catalunya es va traduir en una facturació de 22 milions d’euros. 

La caiguda de la Diada de Sant Jordi se suma a les múltiples anul·lacions actes culturals dels darrers dies, arran de la prohibició d'actes multitudinaris i posteriorment l'activació de l'estat d'alerta, així com a les passions de Setmana Santa i la Feria d'Abril.