Qui no ha sentit parlar del conjunt d'esglésies romàniques de la Vall de Boí? Una resposta negativa sembla gairebé de gènere fantàstic. Hi heu anat mai, però? Si no, avui us portem una ruta en cotxe perfecta perquè no us en perdeu ni una i pugueu gaudir d'una mostra considerada Patrimoni Mundial per part de l’UNESCO.

Construïdes entre els s. XI-XII, el conjunt el formen nou esglésies que destaquen per una unitat arquitectònica basada en el punt senzill i funcional. Repartides pels petits poblets de la vall, destaquen pels murals interiors i pels campanars esvelts i elegants.

El millor camí a seguir per arribar fins a la vall és pujar per l'N-230 que passa per Alfarràs, direcció Vielha, i desviar-se dos quilòmetres al nord de Pont de Suert cap a la L-500

Ruta per les nou esglésies romàniques

En aquesta direcció, la primera església que podreu visitar és l'Assumpció del Coll, a l'entrada de la vall. Destaca per la singularitat dels materials. A només 10 minuts per la mateixa carretera, trobareu la segona l'església: Santa Maria de Cardet, amb un absis espectacular.

Sense abandonar la carretera L-500 s'arriba a l'Església de Sant Feliu de Barruera, amb un campanar més baix. A partir d'aquí, s'ha d'agafar una carretera a la dreta, direcció sud-est, que després s'haurà de desfer. Aquesta carretera ens porta fins a Durro creuant la Noguera de Tor, on trobem la Nativitat de Durro. Destaca per les seves dimensions i per seu porxo alt i ampli.

Un cop travessat el poble de Durro, per la mateixa carretera, trobem l'ermita de Sant Quirc de Durro, que compta amb una vista privilegiada sobre la vall i les muntanyes del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.

Quan hàgiu visitat aquesta última, toca desfer la carretera que us ha portat fins a Durro i tornar a Barruera per poder seguir la L-500 altre cop. Aquesta carretera us portarà fins a la següent església, Santa Eulàlia d'Erill la Vall, amb una esvelta torre de planta quadrada, i després, trencant al nord en direcció la L-501 trobareu la de Sant Joan de Boí. Sant Joan de Boí és, de totes aquestes, la que conserva més elements arquitectònics del primer moment de construcció.

La L-501 serà la mateixa que us porti fins al poble de Taüll, on hi ha les dues últimes esglésies: Santa Maria de Taüll, on podreu veure una reproducció de l'absis central, presidit per l'escena de l'Epifania, amb el Nen Jesús, i Sant Climent de Taüll. El pantocràtor de Sant Climent de Taüll ha estat la imatge emblemàtica més utilitzada per representar el romànic català.

Boí Taüll Resort

L'església de Sant Climent de Taüll és una de les més conegudes de la Vall de Boí / ACN

Després d'aquesta ruta, també es recomana visitar el Centre del Romàtic a Erill de la Vall i complementar-la amb una visita al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.