El Festival Sónar+D ha posat les IA al centre del seu programari, evidenciant el repte pel futur que aquestes signifiquen. És el cas de la intervenció sonora del Pavelló Mies van der Rohe amb Reprocessing… Piano + IA de la proposta SonarMies. I què és exactament? Doncs és un exercici radical d’obertura i experimentació creativa en el que cada músic dialoga amb la IA o, més concretament, la IA reacciona a cada gest musical del piano. La voluntat és difondre les novetats tecnològiques a la població, debatre i informar. 

És un exercici radical d’obertura i experimentació creativa en el que cada músic dialoga amb la IA o, més concretament, la IA reacciona a cada gest musical del piano

Són sis sessions úniques de 45 minuts i el comissari de la intervenció, Lluís Nacenta, ha presentat els artistes que hi participaran, tots presents dins del cartell del Sónar: Carles ViarnèsClaraguilar, Marina HerlopFrancesco Tristano, Lluïsa Espigolé i Killin´Cactuz. Aquests faran una interacció en viu amb la IA per primera vegada, creant un espectacle sonor únic i experimental.

Concert Marco Mezquida, piano amb IA Sónar 2023 / Foto: Carlos Baglietto
Concert de Marco Mezquida en la presentació del cicle Reprocessing… Piano + IA  / Foto: Carlos Baglietto

El joc i la curiositat al centre

La IA ha estat desenvolupada per Philippe SalembierJosep Maria Comajuncosas, que han comptat amb el treball continuat del conegut pianista Marco Mezquida, el qual porta des de 2021 treballant per desenvolupar el programa des del punt de vista musical i tecnològic. El programa funciona i han volgut obrir-lo a altres músics. Per Mezquida, la clau de l'èxit del programa és la curiositat de poder jugar, a la vegada que vertebrar el programa en la improvisació. D'aquesta manera, creu que en un futur la IA podria ser un instrument més, el potencial que té és extraordinari i es pot desenvolupar. El resultat artístic, al final, dependrà del joc entre els artistes i la tecnologia, on es vol aconseguir una creació conjunta, que es potenciïn entre si i no acabi sent un detall electrònic.

La clau de l'èxit del programa és la curiositat de poder jugar, a la vegada que vertebrar el programa en la improvisació 

La directora de la Fundació Mies van der Rohe, Anna Ramos, ha volgut posar èmfasi a la gran quantitat d'anys que col·laboren amb el Sónar i la gran metàfora que representa que el Pavelló, espai en el seu moment trencador, experimental i radical arquitectònicament, albergui projectes del mateix caràcter, però de l'àmbit musical i tecnològic. 

Concert Marco Mezquida, piano amb IA Sónar 2023 / Foto: Carlos Baglietto
Presentació del cicle SonarMies / Foto: Carlos Baglietto

La IA i la revolució de les arts

El programa ha estat realitzat tecnològicament gràcies a la UPCArts i ha sigut un repte extraordinari. La interacció amb la IA ha estat feta a partir de la captació de so i una resposta de paisatges sonors a temps reals. Per fer-ho, s'ha col·locat uns micròfons dins el piano per poder captar el so. El codirector Enric Palau ha denotat que "Sabem que les IA s'equivoquen, però han partit de la base de la improvisació i l'abstracció".

Sabem que les IA s'equivoquen, però han partit de la base de la improvisació i l'abstracció

Ja vam veure la col·laboració del festival a la creació del primer festival de cinema amb IA, que està tenint lloc avui dimecres, dia 15 de juny. I amb Reprocessing… Piano + IA han aconseguit formular un ventall de sonoritats que descol·loquen, obrint un nou paradigma des de la improvisació i l'actuació en viu. Un programa posa sobre la taula el gran debat de la irrupció de les IA a les nostres vides i fins a quin punt afectarà la indústria musical poder crear diàlegs musicals i paisatges sonors nous a través de la simbiosi entre músic i IA.