Qui cregui que la moda és només moda no sap el que és la moda. Segurament es tracta d'una de les indústries amb més estigma de superficialitat i que, tanmateix, més s'atreveix a mostrar una mirada crítica sobre el món que ens envolta. Política, sociologia, ecologia, art, filosofia o ètica estan en la moda. Aquesta és la raó de ser del festival Feed Dog de cinema documental de moda, que aquest any celebra la seva setena edició. Ho fa amb un cartell que projectarà un total de 20 títols durant cinc dies, entre el 22 i el 26 de març en els cinemes Aribau Multicines de Barcelona.

Mesos després que el sector perdés Vivienne Westwood o Antoni Miró, el Moritz Feed Dog farà un homenatge a les seves rellevants figures i dedicarà aquests dies diversos documentals per reivindicar-los, al costat d'altres noms propis com Gianni Versace, Helmut Lang, Jean Paul Gaultier o Azzedine Alaïa, considerat l'últim gran modista de la moda. De fet, el documental inaugural serà Azzedine Alaïa: The Couturier Who Shaped Women, un retrat dirigit per Olivier Nicklaus, que serà present en aquesta edició. També la dissenyadora i activista britànica que va vestir els Sex Pistols comptarà amb dos documentals (Westwood: Punk, Icon, Activist i Do it yourself), i la multidisciplinaritat del creador català, que va morir el febrer del 2022 als 72 anys, es podrà analitzar a Toni Miró amb els cinc sentits, de Peté Soler, una peça audiovisual en la qual la directora recupera algunes de les seves entrevistes més icòniques.

toni va mirar
Toni Miró va ser un dels grans representants de la moda catalana.

La responsabilitat de la moda amb la sostenibilitat i diversitat racial

Just aquest any es compleixen 10 anys del desastre de Rana Plaza, quan un edifici de nou plantes amb diversos tallers tèxtils es va desplomar a Dacca, la capital de Bangla Desh, i en el qual van morir 1.134 treballadors. El festival de cinema documental ha rescatat l'efemèride per poder tractar el repte de la sostenibilitat i les condicions laborals d'una indústria precaritzada i majoritàriament externalitzada, en què la popularitat de la fast-fashion actua com una carrera contrarellotge que no contribueix a pal·liar les seves conseqüències. En aquest sentit, la cinta Fashion Reimagined completa una radiografia sobre una firma que pot produir moda ètica o Fashion Babylon sobre la realitat de la indústria entre bambolines.

El Feed Dog ofereix un cartell que projectarà un total de 20 títols durant 5 cinc dies, entre el 22 i el 26 de març

Altres documentals que ens mostren els avenços d'un món en plena transformació són aquells que posen en el centre la crítica i el renéixer d'una nova mirada. Hi haurà xerrades i taules rodones al voltant de temes candents com el maltractament animal després de la reproducció de Slay o la denúncia que es tracta a Invisible Beauty, que parla de l'activisme de la model Bethann Hardison, pionera i revolucionària de la moda, en la lluita per la diversitat racial. El Moritz Feed Dog també aposta pel títol Gian Paolo Barbieri. L'Uomo e la Bellezza, una visió íntima d'un fotògraf que va ser clau en els anys 80 i 90 i que va retratar figures com Audrey Hepburn o Sophia Loren.

Com a novetat de l'edició d'aquest any, el festival comptarà amb una seu virtual: CaixaForum+, la plataforma de streaming sobre cultura i ciència impulsada per la Fundació "la Caixa". Amb aquesta nova eina, entre el 10 i el 23 d'abril oferirà una selecció dels documentals projectats en l'edició d'aquest any perquè el poder transgressor de la moda arribi a molts més espais. Com a convidats en aquesta setena edició, el certamen comptarà amb figures com Lydia Delgado, Antoni Bernad, Nathalie Poza i Irene Visedo.