Palau 100, el cicle estrella de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, ha presentat aquest març el seu programa. Punt de trobada amb l’excel·lència, ja que cada concert resulta un esdeveniment únic i excepcional, Palau 100 presenta dotze concerts (dos dels quals fora d’abonament). Un espai per als melòmans amb la presència de les grans figures de la clàssica del panorama internacional. La doble actuació de John Eliot Gardiner, el retorn de Gustavo Dudamel i d'Antonio Pappano, i la residència dels Balthasar Neumann són els plats forts del cicle Palau 100.

El nou cicle s'estrena l'octubre

Obrirà la temporada el 19 d’octubre la versió del Requiem de Mozart que oferirà l’Ensemble Pygmalion sota la direcció del seu titular Raphaël Pichon. Formació i director emergents, coneguts de la casa, destaquen pel seu enfocament dels programes i el seu acostament historicista de les interpretacions. Al Palau oferiran una versió particular de l’obra de Mozart que inclourà alguns fragments de la litúrgia gregoriana i altres obres de Mozart.

philharmonia orchestra

Una setmana després, el 26 d’octubre, la London Symphony Orchestra i el seu nou titular, Antonio Pappano, oferiran un programa amb diversos al·licients. D’una banda, la interpretació del poema simfònic Així parlà Zaratustra de Strauss, escrit el 1896 i inspirat en l’obra del mateix títol de Nietzsche. Un altre al·licient serà l’actuació de la pianista germano-japonesa Alice Sara Ott, qui al costat de l’orquestra oferirà el Totentanz de Liszt. I, finalment, el concert inclourà la interpretació d’una obra de la britànica Hannah Kendall, encàrrec de l’orquestra.

El cicle acull les grans formacions London Symphony Orchestra, Orquestra Filharmònica de Dresden, Philharmonia Orchestra i Los Angeles Philharmonic

Palau 100 convida, el 21 de novembre, l’Orquestra Nacional de Lió i el seu titular, Nikolaj Znaider, a col·laborar amb el Palau de la Música arran de la recent entrada de l’Auditori de Lió a l’organització ECHO. Pinchas Zukerman interpretarà el Concert per a violí d’Elgar. El concert es completarà amb la Primera Simfonia de Brahms, tot un cim del repertori simfònic romàntic.

Un mes després, el 21 de desembre, ja en plenes dates nadalenques, la directora francesa Laurence Equilbey es posarà al capdavant de la seva formació Accentus, un dels cors professionals més reconeguts en l'àmbit internacional, per dirigir amb la Insula Orchestra El Messies de Händel.

L'Orquestra Filharmònica de Dresden obre el teló el 2024

Obrirà el 2024, concretament el 22 de gener, l’Orquestra Filharmònica de Dresden, que en aquesta ocasió estarà dirigida per Pablo González. El concert presentarà també el pianista suís Francesco Piemontesi que interpretarà el Concert per a piano núm. 25 de Mozart. Per la seva banda, l’orquestra en solitari oferirà el poema simfònic Mort i transfiguració de Strauss, i l’“Adagio” de la Desena Simfonia de Mahler, una de les obres més renovadores i properes a l’avantguarda vienesa de músics com Schönberg i Berg.

El Palau 100 més coral amb sis propostes simfònico-corals: tres dels cors més prestigiosos del món com el Balthasar Neuman, Monteverdi Choir i Accentus, i també amb l’Orfeó Català, el Cor de Cambra del Palau i el Cor Jove de l’Orfeó Català

Els dos concerts amb el Balthasar Neumann Chor & Ensemble - el 13 i 14 de febrer- seran la culminació de la residència artística que les formacions fundades i liderades per Thomas Hengelbrock faran a Barcelona durant la setmana anterior als concerts. Un dels projectes més emblemàtics de la temporada permetrà que els membres de les formacions s’estableixin i interactuïn amb la ciutat de Barcelona mitjançant assajos oberts, concerts de cambra a institucions amb caràcter solidari i pedagògic i un treball exhaustiu amb l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau. Formacions que interpretaran respectivament Un requiem alemany de Brahms i la Simfonia núm. 2, “Lobgesang” de Mendelssohn, obres cabdals del romanticisme alemany. 

gardiner john eliot

Tres directores, Laurence Equilbey, Marta Gardolińksa i Anna Sułkowska-Migoń dirigiran concerts a la sala modernista

L’estreta relació entre John Eliot Gardiner i les seves formacions amb el Palau de la Música continuarà el 18 de març amb l’oratori bíblic Israel a Egipte, de Händel. I el 22 d’abril, Gardiner tornarà al Palau com a director convidat de la Philharmonia Orchestra de Londres i amb un programa eminentment romàntic: l’obertura Otel·lo de Dvorák i la seva Simfonia núm. 6. El concert comptarà amb el violoncel·lista canadenc Jean-Guihen Queyras, habitual de les temporades del Palau, que serà el solista del Concert per a violoncel de Schumann.

Per primera vegada, Los Angeles Philharmonic actuarà amb el seu titular, Gustavo Dudamel, al Palau. Serà el 28 de maig de 2024 amb un programa que inclou la Fanfara olímpica de John Williams i la Simfonia núm. 9, “del Nou Món” de Dvorák. Es tracta d'un concert emmarcat en una gira per ciutats que han estat olímpiques. La jove violinista espanyola María Dueñas interpretarà el Concert per a violí de la compositora mexicana Gabriela Ortiz, escrit per encàrrec de l’orquestra i estrenada precisament per Dueñas a Los Angeles.

gustavo dudamel

Ja fora de l'abonament i dins l’acord de col·laboració entre les institucions musicals de Barcelona, l’OBC visitarà el Palau de la Música per interpretar, l’1 de març, amb el Cor Jove de l’Orfeó Català La Creació de Haydn, amb tres solistes de gran nivell com són la soprano Jone Martínez, el tenor Jorge Navarro i el baix-baríton José Antonio López. El concert serà també el debut a la sala de modernista de la directora convidada de l’OBC, la polonesa Marta Gardolińksa.

També hi ha espai per a la descoberta de nou repertori amb obres de dues compositores contemporànies: Gabriela Ortiz i Hannah Kendall

El 19 de març, el baríton tirolès André Schuen debutarà al Palau amb un programa que té com a obra central els lieder orquestrats Des Knaben Wunderhorn de Mahler, en una reducció instrumental de Klaus Simon. Aquest concert comptarà amb la col·laboració de l’Ensemble de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana i l’actuació de la directora Anna Sułkowska-Migoń, guanyadora del concurs de directores d’orquestra La Maestra l’any 2022. El concert inclourà també l’Idil·li de Siegfried de Wagner.

Conferències Parlem de Música i Perspectives Musicals

Com ja és habitual, una hora abans de l’inici dels concerts de Palau 100 tindran lloc les conferències Parlem de Música a càrrec d’experts que posaran en context i donaran les claus per entendre el programa del concert, els secrets d’un compositor o el context històric en el qual es va crear una obra. Es tracta d’exitoses sessions de 45 minuts, que es fan al Petit Palau o a la Sala d’Assaig de l’Orfeó Català i que s’han convertit un referent per al públic assistent, tot creant una comunitat al voltant del fet artístic que guanya més adeptes dia rere dia. Així mateix, es continuarà apostant per les càpsules divulgatives Perspectives Musicals.

Un producte digital, audiovisual, gratuït, disponible abans dels concerts de Palau 100 a la plataforma Palau Digital, amb una estètica molt cuidada i amb un segell propi, dirigit a un públic melòman, però també accessible per a totes aquelles persones interessades en la música i els concerts al Palau.

Entrades i abonaments

El dilluns 6 de març va arrencar el període de renovació i venda de nous abonaments, prioritzant la venda de la nova temporada als col·lectius més fidelitzats que volen adquirir la seva butaca fixa al llarg de la temporada en les deu funcions del cicle. La temporada completa es donarà a conèixer el 12 de maig. Abonaments a la carta a la venda a partir del 15 de maig i entrades individuals a partir del 29 de maig.

Enguany, el Palau torna a oferir el descompte d’Abonament Jove a menors de 35 anys amb preus especials al voltant del 50% de descompte en totes les funcions associades al cicle. Podeu descarregar-vos aquí el fulletó de la programació de la temporada 2023-24 de Palau 100.