El dissenyador de moda japonès Issey Miyake ha mort als 84 anys, segons ha anunciat aquest dimarts el seu estudi. La mateixa oficina ha assenyalat que la defunció es va produir el passat divendres 5 d'agost, a causa d'un càncer de fetge. Ha estat conegut internacionalment per les seves creacions que combinaven tradició nipona amb materials i talls avantguardistes, alhora que des de la dècada dels 70 va perseguir el concepte de fer roba a partir d'una sola peça de roba: així és com van sorgir les col·leccions Pleats Please i A-POC. També és famós per l'ús del prisat a les peces, pels senzills jerseis de coll alt com els que va popularitzar Steve Jobs o per la seva línia de bosses Bao Bao amb patrons geomètrics.

Va néixer l'any 1938 a Hiroshima, on aquest 6 d'agost es complien 77 anys de la bomba atòmica. Miyake va estudiar a Tòquio i París, mentre que va presentar la seva primera col·lecció a Nova York l'any 1970. Va ser l'any 2005 quan va ser honorat per la feina de la seva vida amb el que es considera el Premi Nobel de les Arts: el japonès Praemium Imperiale (Premi Imperial, en llatí). Un any més tard, el dissenyador va rebre el Premi Kyoto pels seus "conceptes de roba visionaris". Es tracta d'un dels guardons més importants en el camp de la ciència i la cultura, juntament amb el Premi Nobel. El Premi Kyoto va ser establert l'any 1984 per Kazuo Inamori, fundador de la corporació tecnològica japonesa Kyocera.

Supervivent del bombardeig atòmic d'Hiroshima

Més concretament, cal dir que Miyake es va formar com a modista tant a Europa com als Estats Units. Després ja va crear el seu estudi a Tòquio, a més de fundar la seva marca homònima l'any 1970. Més tard ja va començar a exhibir en passarel·les de ciutats com París o Nova York, on va guanyar el reconeixement global. I és que el dissenyador va començar a cridar l'atenció amb els dissenys realitzats en una sola peça de tela, així com amb els prisats. Això el va portar a desenvolupar la sofisticada línia Pleats Please (Prisats, si us plau), que encara continua en el mercat.

Els seus dissenys no només han passat per passarel·les d'arreu del món. L'obra de Miyake ha arribat a museus internacionals i ha rebut els esmenats guardons Praemium Imperiale i Premi Kyoto, a més de l'Ordre de la Cultura del Japó (2010), el Compàs d'Or d'Itàlia (2014) o la Legió d'Honor francesa (2016). De fet, l'obra del dissenyador va més enllà de la moda: va treballar estretament amb el món de la dansa, amb dissenys específics per al ballet i fent servir la inspiració d'aquest art per a altres creacions; també va llançar la seva pròpia línia de perfums, L'eau d'Issey (un joc de paraules amb odissea).

Exhibicio Issey Miyake Toquio / Efe
Exhibició de dissenys d'Issey Miyake a Tòquio / Efe

Va ser l'any 1999 quan va cedir el control de la seva marca homònima, Issey Miyake, als seus associats. Tanmateix, va continuar actiu en altres projectes com en l'obertura del primer museu japonès dedicat exclusivament al disseny l'any 2007. Es tracta del 21_21 Design Sight, situat en el barri de Roppongi (Tòquio) i del qual en va assumir la direcció. Més tard, l'any 2009, va revelar la seva història com a hibakusha o supervivent del bombardeig atòmic d'Hiroshima. Segons ha arribat a explicar, ho va fer inspirat per un discurs sobre el desarmament nuclear realitzat pel ja expresident dels Estats Units Barack Obama. Va relatar l'experiència en un article publicat al The New York Times, on va assegurar que "no volia ser etiquetat com un dissenyador que va sobreviure a la bomba atòmica". 

Ja en els últims anys, Miyake s'havia centrat a treballar amb noves generacions de dissenyadors en l'estudi de Tòquio. Va continuar involucrat en el desenvolupament de nous materials com els duts a terme a partir d'ampolles de plàstic PET reciclades, a més de finançar una fundació d'investigació sobre la història del disseny i la moda. Va oferir l'última passarel·la presencial fora del Japó a París, el passat 23 de juny. Ho va fer després dels dos anys de pandèmia, que el van mantenir allunyat d'activitats públiques. Fos com fos, va continuar interessat en els nous projectes de la seva marca i amb l'assessorament als seus associats.