El Memorial Democràtic ha publicat Memòria i vinyetes. La memòria històrica a l'aula a través del còmic, de David Fernández de Arriba, un llibre pensat bàsicament per als professors de Ciències Socials, però que també pot ser d'interés per als aficionats al còmic i a la història. Aquest llibre forma part de la col·lecció Eines de Memòria, i està concebut justament com això, com una eina, especialment per als docents, perquè puguin usar els recursos que els ofereix el còmic per tal d'analitzar la memòria d'una forma més amena (anteriorment un altre llibre del mateix tipus va explorar la utilitat pedagògica del cinema en aquest àmbi).

Una altra forma d'apropar-se a la memòria

En els darrers temps s'han editat un gran nombre de novel·les gràfiques sobre temes històrics (la República, la guerra civil, l'emigració, el franquisme, la transició, les vivències femenines...). Tot i que no se situen al nivell de vendes dels llibres best-sellers, tenen un públic fidel i el seu impacte és creixent. Però no arriben massa als joves (el seu públic és bàsicament adult). Memòria i vinyetes intenta apropar als joves tot aquest potencial de coneixements sobre la història i la memòria. Apunta que té diversos avantatges sobre els clàssics llibres de text: és més fàcil de llegir, canalitza emocions i té una gran capacitat per recrear ambients. És, doncs, una porta oberta a la memòria que els mestres poden utilitzar en les seves classes de Ciències Socials.

Una ajuda per als no iniciats

L'obra assumeix que els professors no necessàriament dominen el món del còmic, i abans de centrar-se en el tema del llibre inclouen una introducció sobre la història del còmic, a càrrec de Gerardo Vilches. Pepe Gálvez ajuda també als docents a entendre i analitzar el llenguatge del còmic, i ensenya els fonaments del gènere, per tal de permetre fer alguna provatura en aquest àmbit. I Elena Masarah explica la utilitat del còmic per analitzar la memòria de les dones, sovint associades a experiències domèstiques que no apareixen als grans relats.

Propostes concretes i completes

El gruix del text va a càrrec de l'historiador David Fernández de Arriba, historiador, professor de secundària, amant del còmic, i creador del blog de còmics històrics Historia y Cómic. Fernández de Arriba defensa l'important paper que ha ocupat el còmic en la transmissió de la memòria, amb exemples com Maus d'Art Spiegelman en el cas del nazisme, o Paracuellos, de Carlos Giménez, en el cas del franquisme. David Fernández prepara unes propostes didàctiques molt concretes, basades en la lectura d'onze còmics, que esdevenen una eina molt pràctica per al professorat, que troba en aquest llibre tant una guia per impartir les seves classes sobre un mitjà que tal vegada no dominen, com bateries d'activitats per cadascun dels còmics proposats (amb materials complementaris, com entrevistes als autors, o suggeriments diversos, com documentals relacionats amb el tema). Aquestes activitats són molt completes i permeten al professor triar entre les que trobi més pertinents (i fins i tot li facilita els vincles amb el currículum escolar i amb les seves competències).

La tria

Els onze còmics triats per analitzar són encapçalats per El arte de volar d'Antonio Altarriba i Kim (Norma Editorial), la biografia del pare d'Altarriba que resulta ser una crònica de tota la seva generació, que va viure la República, la Guerra Civil, l'exili, la Guerra Mundial, la dictadura de Franco i la transició. Dels mateixos autors es recomana El ala rota (Norma Editorial), la història de la mare d'Altarriba, una visió de la història d'Espanya en femení, que completa la presentada a El arte de volar. El tema de la guerra civil també s'aborda a Dr. Uriel, de Sento Llobell (Astiberri editorial), un àlbum basat en les memòries d'un metge, de ideologia republicana, que va lluitar a l'exèrcit franquista després d'haver estat pres per les seves idees. Un còmic mític, Las guerras silenciosas, de Jaime Martín (Norma Còmics) explica els darrers batecs de la sovint amagada empresa colonial espanyola: la colonització d'Ifni, a través de les vivències del pare de l'autor. Del mateix Jaime Martín, Jamás tendré 20 años (Norma Editorial) relata la història dels avis de l'autor i la seva experiència durant la guerra i la postguerra.

Històries de dones

Cuerda de presas, de Jorge García i Fidel Martínez (Astiberri) és un còmic de gran contundència sobre la vida de les dones a les presons franquistes. Paco Roca, a Los surcos del azar (Astiberri), recorda la gesta de La Novena, la unitat de l'exèrcit francès, amb important presència de republicans espanyols, que va lluitar des del primer moment amb les Forces Franceses Lliures a la Segona Guerra Mundial i que va tenir un paper destacat en l'ocupació de París. Miguel Núñez. Mil vidas más, d'Alfonso lópez, Pepe Gálvez i Joan Mundet (Edicions de Ponent) és la història d'un històric militant del PSUC, víctima de la repressió franquista. David Fernández de Arriba també recomana el recopilatori Todo Paracuellos, de Carlos Giménez (DeBolsillo - Random House Mondadori), la història de l'estada del propi Giménez a un internat de l'Auxili Social, on els fills dels vençuts eren tractats amb molta duresa. Del mateix autor, i mateix editor, també es recomana l'España: una, grande y libre, una història dels primers temps de la transició, basat en les tires realitzades a l'època per Carlos Giménez per a la revista El Papus. Tanca la tria Estamos todas bien, d'Ana Penyas (Salamandra Graphic), una història de les dones silenciades del franquisme.

Les imatges del passat

Memòria i vinyetes és un llibre concebut com un manual, i per això compta amb una magnífica edició. Disposa d'il·lustracions a pràcticament totes les pàgines, amb mostres dels còmics seleccionats i d'alguns altres sobre el tema. Té una estructura molt pràctica, que facilita el preparar classes sobre el tema. I al final del volum hi ha una impressionant guia de recursos. S'hi inclouen pàgines web, llibres sobre el tema, i, sobretot, una cinquantena de títols de còmics que poden servir per a fomentar l'interés per diferents períodes de la història de la humanitat. Una magnífica eina per intentar atreure als nois, de forma seductora, al món del còmic i al de la memòria. Perquè, si alguna cosa demostra Fernández de Arriba, és que el còmic és una eina idònia per reflexionar sobre la nostra memòria.