La Fundació Catalunya La Pedrera ha presentat aquest dijous l’exposició Jaume Plensa. Poesia del silenci que es podrà visitar fins al 23 de juliol. La gran retrospectiva de l’escultor inclou més d’un centenar de peces de gran, mitjà i petit format que dialoguen amb els diferents espais de l’edifici d’Antoni Gaudí. La mostra revisa la producció artística de Plensa durant cinc dècades i se centra en la influència de la literatura. Comissariada per Javier Molins, compta amb peces fetes des de 1988 fins l’actualitat i, per primera vegada, es poden veure treballs de l’escultor creats durant el confinament de la covid-19. També s’hi ofereix un Plensa “desconegut, íntim i conceptual” amb peces realitzades els anys 90.

Plensa i les fonts d'inspiració

A banda de la literatura i les lletres, prenen el protagonisme de l’exposició altres temàtiques de la trajectòria de Plensa com el silenci, el somni i el desig, la música i la família. Les obres es presenten principalment a la sala d’exposicions, però també es distribueixen en altres punts de La Pedrera com el terrat, les golfes, els patis interiors i l’exterior. Així, al terrat s’hi pot veure Silent music IV (2019) i Day-night (2012) i als patis Overflow (2023) i Together (2014). A les golfes s’hi mostren tres versions d’Hortensia (2022) de bronze i fusta, i dues de Martina (2021), una de fusta i l’altre de bronze. Finalment, davant la façana de La Pedrera es pot veure Flora (2021).

a4811264 32ce 45d8 9b0b d6b1947bffd0
Jaume Plensa davant d'una de les seves obres exposades a La Pedrera / Foto: Guillem Roset / ACN

Segons ha explicat Plensa en roda de premsa, des de ben petit que la literatura ha estat una font d’inspiració. T.S. Eliot, William Shakespeare, Dant, Goethe o Vicent Andrés Estellés són alguns dels noms bàsics que l’han acompanyat al llarg de la vida i l’han influït. És per això que a l’exposició s’hi poden veure lletres de maneres diferents: en forma de cortina, en gongs o al cos humà. També s’hi incorporen diferents alfabets i llengües com a reivindicació de la diversitat i convivència entre diferents cultures.

Una exposició que començarà quan acabi

Plensa ha explicat la mostra “encaixa molt bé” en un espai “peculiar” i “únic”. Ha indicat que li ha interessat molt compartir un espai de Gaudí així com el sentit quotidià de casa que ofereix. Per tot plegat, ha dit que s’ofereix un diàleg extraordinari. Plensa ha dit que com artista visual intenta “fer botelles amb un missatge que arribi el més lluny possible”. “L’important és el missatge que està escrit i que pots enviar a d’altres que descobriran un espai en comú”, ha subratllat.

L’important és el missatge que està escrit i que pots enviar a d’altres que descobriran un espai en comú

L’escultor ha sentenciat que encara que l’exposició acabarà el mes de juliol espera que deixi un record. “L’exposició començarà quan s’acabi”, ha exposat. Plensa s’ha mostrat satisfet de tornar a Barcelona i ha dit que a diferència de la darrera mostra sobre ell que es va fer al MACBA en aquesta ocasió es pot veure “un punt de vista diferent”. Pel comissari de l’exposició Javier Molins, aquesta és l’exposició “més completa” de Plensa pel nombre d’obres, l’amplitud de registres i l’amplitud cronològica. Ha explicat que s’ha buscat ser “respectuosos” amb l’arquitectura de Gaudí i que les obres dialoguessin amb l’espai. També ha aplaudit el missatge “universal” que ofereix i que l’obra es relacioni “bé” amb l’entorn cultural de Barcelona. L’exposició es completarà amb propostes culturals en col·laboració de les principals institucions culturals com el Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música Catalana, la Biblioteca de Catalunya o el Museu Egipci de Barcelona.