Camilla Läckberg ha tornat a Barcelona, i ho ha fet per presentar la seva novel·la La gàbia d'or (editorial Amsterdam), una obra que, trencant amb la seva habitual narrativa, té algunes escenes en la capital catalana. I el més sorprenent, els seus protagonistes no són l'escriptora Erica Falck i el seu marit, el policia Patrick Hedströn, sinó la Faye, una noia de Fjällbacka, el mateix poble de Falck (i de la pròpia Läckberg), i el seu marit Jack, un triomfador. Una "traïció" als fans de la sèrie de Falck que, segons l'escriptora sueca, ha estat molt ben rebuda finalment pels lectors, que han acceptat amb entusiasme el nou personatge.

Una història de venjança

La trama d'aquesta novel·la està basada en la revenja d'una dona que ha deixat la seva carrera professional per donar suport al seu home i que més tard se sent traïda per ell; una dona que era "patètica" (segons les paraules de la pròpia autora) i que de sobte decideix fer un canvi radical. Läckberg afirma que s'ho ha passat "pipa" escrivint aquest llibre; "he pogut anar a sac", explica... Per a ella, La gàbia d'or suposa un homenatge als llibres per a joves que llegia en la seva adolescència, protagonitzats per dones poderoses. I, també, una concessió a un tema que la fascina, la venjança: "Tot l'Antic Testament és ple d'històries de venjança", comenta fascinada, i afegeix que "La venjança és fantàstica, perquè amb ella recuperes el poder que t'han pres". Entén que no tothom es pugui prendre la justícia pel seu compte, però afegeix que la venjança satisfà molt, i que "ja que no la podem practicar a la societat, com a mínim la podem exercir en un llibre".

Sota l'estela del #MeToo

A La gàbia d'or Läckberg, que fins fa uns anys no s'havia manifestat com a feminista, mostra la seva preocupació pels abusos femenins (apunta que potser es va sentir més obligada a pensar en la condició femenina quan les seves filles es van fer grans). Ha afirmat que el canvi no va ser inspirat per la campanya del #MeToo, perquè ja havia començat a escriure aquesta novel·la abans que sorgís, però ha afirmat que el #MeToo va confirmar les percepcions sobre la situació de la dona que ella en tenia. De la multitud de lectores que s'han mostrat identificades amb la protagonista, la Faye, en dedueix que el maltractament és, dissortadament, encara molt freqüent ("sobretot el psicològic", puntualitza). Malgrat tot, Läckberg marca distancia respecte a algunes feministes: "No m'agrada el feminisme que posa totes les culpes en mans dels homes", i afirma que la Faye té bona part de la responsabilitat en les decisions errònies que pren. "No ens podem refiar de ningú més que de nosaltres mateixes", conclou Läckberg; i assegura que aquest és el consell que dona a les seves filles. De fet, apunta que la Faye, en venjar-se, té un comportament que no seria estrany en un protagonista masculí, però que sorprén quan l'adopta una dona: "Encara s'espera que els homes i les dones es comportin de forma diferents", sentencia.

Fora de la zona de confort

La gàbia d'or és una novel·la sensiblement diferent de les obres anteriors de Läckberg: pels seus protagonistes, per la seva ambientació, pel seu tema... De fet, l'escriptora sueca afirma que el seu agent, alguns dels seus editors i fins i tot els seus amics inicialment no estaven gens satisfets amb un canvi que posava en risc els seus èxits ("pensaven que m'havia grillat", apunta). Però ella sentia la necessitat d'un canvi i desitjava sortir de la seva zona de confort per adoptar nous reptes. En aquesta obra s'ha vist obligada a trobar un to diferent, un ritme diferent i una veu diferent, i fins i tot a incloure escenes de sexe explícit (el que la tallava molt, tot pensant en quan ho llegís la seva mare). Ara, davant l'èxit de la Faye com a personatge, afirma que ja té en ment una altra novel·la en què en serà protagonista, tot i que continuarà, de tant en tant, amb les històries de l'Erica Falck. Ni tan sols descarta que en alguna obra arribin ambdues a trobar-se. Però sentencia, realista: "No se'm dona gens bé fer plans sobre la meva vida"; res li surt com havia previst.

La Barcelona romàntica dels suecs

Läckberg va decidir posar una escena a Barcelona, perquè és una ciutat que li encanta, i que els suecs admiren molt "a Suècia és un destí típic per quan vols fer una escapada romàntica amb la teva parella", i afegeix: "per als suecs és el nou París". Ella mateixa hi havia estat en diversos viatges romàntics i havia quedat encantada. Per a redactar la novel·la ha utilitzat els seus records de les seves estades, i quan ha necessitat alguna informació suplementària ha recorregut a Google, perquè "Google Earth és fantàstic".

Més de 23 milions d'exemplars venuts

Les novel·les de Camilla Läckberg han arribat als 23 milions d'exemplars venuts. El seu èxit ha arribat a tot arreu. Ella mateixa reconeix que troba tot això "surrealista", com el fet que a Espanya hi tingui un fan que s'ha tatuat el seu nom al coll. Afirma que, malgrat tot, el fet que s'hagi fet una sèrie inspirada en els seus personatges, ‘Los crímenes de Fjällbacka’, no ha influenciat gens els seus llibres "perquè jo, quan creo, em tanco en la meva bombolla". L'únic que sembla que la influeixi decisivament és l'opinió de la seva mare. Va pensar en regalar-li La gàbia d'or tot arrancant-li les pàgines "compromeses", aquelles on hi havia escenes de sexe explícit. A la fi li va regalar el llibre sense mutilar, i després de llegir-lo la seva mare es va limitar a dir que "no n'hi havia per a tant". "Potser les mares de tots nosaltres tenen vides més interessants del que pensem", conclou Läckberg.