El Festival Internacional del Circ Elefant d'Or arribarà del 14 al 19 de febrer a la Gran Carpa del Camp de Mart de Girona amb la intenció de consolidar-se com el segon esdeveniment circense indoor d'Europa (i el cinquè del món). I amb la confessa aspiració d'arribar a ser algun dia el número 1 europeu. Ja han venut 25.000 entrades, però encara en queden 9.000 de disponibles fins a liquidar les localitats de les 16 representacions de circ d'enguany (però es preveu acabar-les ben aviat). Al programa s'hi inclouen 76 artistes de 13 països, amb 24 atraccions, que s'organitzaran en 2 espectacles diferents. En destaquen els grups acrobàtics de Corea del Nord, la Xina, Rússia i Mongòlia. Les entrades més econòmiques surten per 10 €. Els organitzadors animen a tothom a visitar el festival, tingui la edat que tingui, perquè, asseguren, el circ no té cap edat.
Allò que ningú ha pogut veure abans a Europa
D'Àsia, Amèrica i l'Àfrica
Bicicletes a la carpa
Pallassos i acròbates
Màxim risc
The Flyers Valencia mostraran a Girona un espectacle que mai s'havia mostrat a l'Elefant d'Or, l'arriscada roda de la mort. Tots els números presentats al Festival són valorats per un jurat, com es fa a tots els festivals de circ tradicionals. Com que hi ha molts artistes, les atraccions es distribueixen en dos espectacles: el vermell i el blau, amb 12 espectacles cadascun. I es farà una gala final, l'Espectacle d'Or, on es podran veure tots els premiats.
L'Elefant d'Or com a mercat
L'Elefant d'Or acull també el Circus World Market, un punt de trobada mundial de professionals dedicats al món del circ, en la que hi participen des de constructors de carpes fins a fabricants d'instruments per a funambulistes, passant per sastres especialitzats en vestits de pallasso. Vol convertir-se en la primera fira del món del sector (fins ara no n'hi ha cap). Una trentena d'empreses del sector s'instal·laran al Palau de Fires de Girona, que serà també l'espai que acollirà el nou vestíbul d'entrada, amb cafeteria, llibreria, photo call... I, sobretot, un buffet lliure on qualsevol podrà menjar, per 11 euros, al costat dels artistes.
Consolidat a Girona
El Festival va passar per certes dificultats logístiques l'any passat, quan va traslladar la seva seu de Figueres a Girona, però Matabosch se sent molt satisfet per com va funcionar la darrera edició. Àngels Ponsa, directora general de Cooperació Cultural de la Generalitat ha destacat en la presentació de l'Elefant d'Or el gran èxit que ha tingut aquest festival a nivell de públic, el que ha permés crear un espectacle de talla internacional. A més a més, ha destacat que aquesta iniciativa ha contribuït a col·locar Girona a l'agenda cultural catalana. S'ha felicitat pel progrés del circ a nivell català gràcies a l'elaboració d'un pla integral del sector (amb activitats com el festival Trapezi de Reus) que ha permès la seva revalorització. Matabosch es felicita que el 60% del festival es paga amb la venda d'entrades, front a un 29% d'aportació pública i un 11% de l'aportació d'espònsors.
L'aspiració al museu
La Circus Arts Foundation, que organitza l'Elefant d'Or, continua la tasca de recopilació de patrimoni circense, i darrerament ha culminant la compra d'una gran col·lecció de 30.000 opuscles de circ. El seu objectiu immediat és crear una gran col·lecció museogràfica per evitar que el patrimoni acumulat pels artistes es perdi. L'aspiració a mitjà termini és que es creï a terres catalanes el que seria el primer museu del món d'Europa dedicat al circ (i el tercer al món). Però assegura que després d'un any de bogeria pel canvi de seu del Festival Elefant d'Or, de Figueres a Girona, es torna a plantejar el repte del museu: "No abandonarem mai aquest projecte, que era una urgència ja fa 20 anys i encara és més urgent ara", explica. El director d'El Elefant d'Or critica que el circ és encara "el germà pobre de les arts escèniques". Matabosch treu pit assegurant que el 2018 el circ ha estat l'art escènica més vista a Girona. Afirma que és la demostració que el circ no està realment en crisi.