L'artista catalana Rosalía segueix amb el seu joc de pistes en el qual ha convertit el llançament de Lux, el seu quart àlbum d'estudi. Aquest dimarts, s'ha fet públic, i per a sorpresa de tots els seus fans i oients, el segon avançament de l'àlbum. Durant una hora s'ha pogut escoltar a les plataformes d'àudio en estríming la cançó Reliquia, que ha arribat sense cap anunci previ per part de l'artista a les xarxes. La discogràfica de la cantant, Columbia Records, ha reconegut que el tema s'ha publicat per un error que ha arribat des de la matriu de la companyia, als Estats Units. En realitat, el llançament estava previst per a aquesta mateixa setmana, abans de la sortida divendres de l'àlbum complet, però no per aquest dimarts. En el seu nom tema, del qual ja es va poder escoltar un petit avançament a la seva entrevista al pòdcast Popcast, del diari estatunidenc The New York Times, Rosalía fa una llista de les seves pèrdues al llarg del món i la seva vida. Al llarg de la mateixa entrevista, i a tall de separador, es poden escoltar altres curtíssims avançaments d'altres quatre cançons de Lux.
Rosalía recorre el món amb les seves pèrdues
Reliquia és la segona cançó de Lux, i forma part del primer dels quatre moviments en els quals l'artista ha dividit l'àlbum. La cançó comença amb uns violins, que recorden a Berghain, el primer avançament que va publicar la setmana passada, però amb un to molt més alegre i pop. Al llarg del tema, que va pujant d'intensitat, Rosalía recorre el món, llistant els diferents llocs per on ha passat i on ha anat perdent coses tant materials com immaterials. Tot i que a Barcelona aprèn el 'descaro', a París hi perd la llengua, al Regne Unit el somriure, a Washington D. C. la fe, a Granada l'art i a Madrid, un mal amor. Aquest últim podria ser interpretat com un dard al cantant C. Tangana, amb el qual va mantenir una relació que ell esmenta a la cançó Demasiadas mujeres del seu àlbum El Madrileño.
RELIQUIA by Rosalía pic.twitter.com/WD4HmNe2J4
— Carlos 🥭 (@cardokii) November 4, 2025
Al llarg del viatge pel món perd la puresa, la cerca de la qual ha ocupat molts espais simbòlics al llarg de la carrera musical de l'artista de Sant Esteve Sesrovires. En un moment de la cançó, però, es pregunta: "Pero el pelo vuelve a crecer / ¿Pero la pureza también? / La pureza está en mi (...) pero no soy una santa, estoy blessed" (Però els cabells tornen a créixer, la puresa també? La puresa està en mi (...) no soc una santa, però estic 'blessed' (beneïda, en anglès)). La lletra de l'avançament també evoca al cor trencat que, al videoclip de Berghain, veiem com una joia que porta a reparar. A Reliquia, Rosalía diu "pero mi corazón no ha sido nunca mío / yo siempre lo doy / coge un trozo de mí / quédatelo para cuando ya no esté" (però el meu cor no ha estat mai meu/ jo sempre el dono/ agafa un tros de mí/ quedate'l per a quan ja no hi sigui).
Lux, el 7 de novembre
La peça, amb un so força diferent del primer avançament del disc, alabat per la seva interpretació de les músiques clàssiques en un empaquetatge comercial, manté la importància dels sons de les cordes en un to més pop. La cançó avança, apujant el to i el ritme fins a un moment, el més reflexiu sobre el seu cor i la seva puresa, en el qual es frena fins a arribar a un silenci, en el qual la cançó, com la Rosalía, passa literalment de pàgina i acaba amb un final més electrònic. La cançó, junt amb la resta de l'àlbum, es podrà escoltar íntegrament el pròxim divendres dia 7 de novembre, quan s'estrenarà a totes les plataformes d'àudio en estríming globalment.