DowJones (DJ) ofereix 39 llocs de treball a la seva seu de Barcelona, per als que ja s’hi han presentat, fins aquest cap de setmana, 1.413 sol·licituds. DJ és l’editora del diari econòmic The Wall Street Journal però també de Newswire o Factiva, entre altres serveis de pagament de dades, notícies i anàlisi financeres, d’on prové el 60% dels 1.210 milions d’euros de facturació de la companyia el primer quadrimestre del 2017.
La xifra de sol·licitants augmenta a tota velocitat. Per exemple, per a les 18 posicions de redactor hi havia 418 candidats dijous passat. Aquest dissabte ja eren 434.
Totes les ofertes están postejades a la xarxa social professional LinkedIn o a webs com InfoJobs. DJ cerca, a més dels 18 redactors, cinc editors de notícies (107 candidats); deu documentalistes (345 candidats); un analista (8); un becari per estratègia de dades (71); un analista d’automatització (32) i tres llocs d’atenció a usuaris (416 candidats). Vist a l’engròs, són gairebé 36 aspirants per posició.
La segona oficina més gran
“La majoria de posicions que s'obren a Barcelona són de Londres”, explica una font de DowJones. “Gairebé ningú s'hi ha volgut traslladar. Parlem de gent que escriu primeres notícies corporatives i editors. En general, seran juniors”. DJ no vol parlar de salaris però “l’objectiu es retallar costos. Seria sorprenent que passin de 25.000€ bruts l'any”, afegeix.
Un sou com aquest és entre tres mil i deu mil euros millor que les nòmines que els mitjans de Barcelona abonen per a aquest perfil de periodista.
Després de Londres, Barcelona és l’oficina més gran de DJ a Europa. A la capital catalana ja hi treballen 250 persones, i l’editora vol concentrar-hi les operacions de que fins ara s’encarregaven oficines disperses per Europa. És una de les mesures del Pla WSJ 2020 per rebaixar costos i fer la transició digital. L’altra és retallar la plantilla en 450 persones, objectiu que és a punt d’assolir.
Centre d’innovació
El director del Journal, Gerard Baker, ja va fer públics els plans d’obrir una redacció a Barcelona en un memoràndum adreçat als al empleats de DJ el passat 8 de maig. A Barcelona ja hi treballen “experts en dades i documentalistes enfocats a servir productes a professionals” i ha de ser “un centre d'innovació per als productes informatius dirigits a totes les nostres audiències”, diu Baker.
La mala situació amb què DJ va acabar 2016 s’ha començat a capgirar aquest 2017, encara que no exactament pel Pla WSJ2020 sinó per l’anomenat Trump Bump: l’augment de subscripcions causat pel comportament del nou president dels EUA. The Wall Street Journal ha guanyat 305.000 subscriptors digitals entre març de 2016 i el mateix mes del 2017. Els subscriptors digitals representen el 53% del total de subscripcions del diari. Fa un any n’eren el 44%.
DJ afronta ara dos grans reptes. El primer és augmentar la facturació publicitària en les plataformes digitals per a compensar la caiguda en dels diaris impresos.
L’altre és estabilitzar el model de negoci de pagament per continguts. L’empresa està tensió entre el B2C (business to consumer, subscripcions per a professionals individuals) que és el seu ADN, i el B2B (business to business, subscripcions per a empreses), que és el model més rendible i on DowJones, encara que manté serveis molt profitosos, va darrere dels seus competidors Bloomberg i Reuters. Aquest any serà decisiu.