Perquè un empresari hauria de contractar un artista? L'art serveix per a alguna cosa al món empresarial? Sens dubte, molts empresaris creuen que l'art no pot aportar res de bo a la seva empresa. Però n'hi ha d'altres que creuen que l'art i la cultura tenen molt a dir en el món de les organitzacions, i per això, justament, aquest dimarts es celebrarà a la Barcelona School of Management de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) la 5ª edició del Culthulting Day, una trobada entre artistes i empresaris per fomentar la col·laboració mútua. Els organitzadors de l'acte, per a aquesta edició, han convidat a Richard Gerver, expert en innovació, que donarà una conferència sobre "Com l'art i la cultura ajuden a impulsar la creativitat a les empreses". L'esdeveniment s'inicia amb un ple absolut: totes les places previstes ja estan cobertes i el nombre de ponents, entre empresaris i artistes, és altíssim.

Al marge del mecenatge

El projecte de CultHunting no té res a veure amb el tema del mecenatge que darrerament està molt d'actualitat a través de la reclamació d'una llei de mecenatge. Els defensors dels mecenes creuen que les empreses haurien de col·laborar amb els artistes a canvi de beneficis fiscals o de millorar la seva imatge. Però el CultHunting parteix d'un principi radicalment diferent: la cultura i l'art poden suposar avantatges reals a les empreses. És a dir, creuen que a les empreses els surt a compte contractar a artistes, perquè poden contribuir a incrementar els seus beneficis. Per això aquesta trobada es planteja, bàsicament, com una fira en què els artistes venen els seus projectes a les empreses, i les empreses exposen les seves necessitats als artistes. Fins i tot les estones de menjar i de repòs es plantegen com moment de comunicació entre uns i altres. Els organitzadors diuen que en les quatre edicions anteriors es van signar múltiples contractes de col·laboració entre empreses i artistes.

La comunicació

Hi ha un aspecte en el què és bastant obvi que l'art i la cultura poden aportar beneficis a una empresa: en les campanyes de comunicació. En realitat, moltes companyies contracten artistes per als seus equips de publicitat i comunicació. En aquest sentit, el CultHunting comptarà amb la participació de Marc Ayala, que explicarà com les tècniques museogràfiques poden contribuir a iniciatives empresarials de comunicació. I el dibuixant Xavi Julià explicarà el seu projecte Barcelolink, mitjançant el qual aporta dibuixos de Barcelona per a aquelles empreses que vulguin vincular la seva imatge a la ciutat.

Noves idees

La innovació és un altre dels camps en que, segons els organitzadors de CultHunting, la col·laboració entre empreses i artistes pot ser molt productiva. Diuen que els artistes tenen una forma de veure el món molt creativa i que poden ajudar a trencar amb els motllos excessivament tancats de molts executius, en posar en dubte les formes de fer tradicionals. De fet, ja es preparen rutes per Barcelona a través de les quals els executius de les empreses poden veure el procés de creació dels artistes i aprendre de les seves tècniques. Algunes col·laboracions entre artistes i empreses s'han revelat molt exitoses. El premi CultHunting 2015, justament, va anar a parar a Canon, per un projecte amb un grup d'artistes amb el que es van desenvolupar tècniques per dotar de relleu a les fotografies. Una tecnologia de gran utilitat per als invidents, però que pot obrir tot una altra via de gaudir de la fotografia per al gran públic. Telefònica, per la seva banda, té un equip de creadors que col·labora amb l'empresa per entendre el potencial en el futur de les telecomunicacions.

Recursos humans

L'art també és utilitzat a algunes empreses com una eina per transformar l'experiència laboral dels seus treballadors. Hi ha qui utilitza l'art i la cultura per millorar el clima laboral, mitjançant experiències creatives compartides. Alguns usen el teatre, d'altres la pintura... Al CultHunting hi haurà un panell en què diversos artistes suggeriran com usar la cultura per millorar l'entorn laboral. Josep Mª Aragay presentarà una activitat amb pilotes de bàsquet pensada per millorar l'eficiència dels equips empresarials. I Partee, un estudi de disseny de Vic, mostrarà com aplica tècniques teatrals a wokshops per dinamitzar equips de treball i crear nous valors empresarials.

Obert a tots

Els organitzadors de CultHunting argumenten que qualsevol empresa es pot beneficiar de la seva col·laboració amb els artistes. Afirmen fins i tot que les empreses petites i mitjanes, les majoritàries a Catalunya, tenen major potencial d'incorporar innovacions que les grans, perquè són més flexibles. De fet, la PIMEC, la patronal catalana de la petita i mitjana empresa, col·labora amb el CultHunting. Però a les sessions també hi ha participació de grans empreses que han aplicat aquests mètodes, com Zurich, DKV o Gas Natural Fenosa.

Richard Gerver

Com a plat fort del CultHunting d'enguany, s'ha programat una conferència de Richard Gerver sobre com poden col·laborar l'art i la cultura a impulsar la creativitat a les empreses. Gerver és un famós educador, que ha assessorat al govern britànic en temes educatius, però que en els darrers anys s'ha passat a col·laborar amb empreses com Google, Microsoft o Visa. I, darrerament, ha col·laborat amb el disseny de la comunicació de la campanya electoral de Hillary Clinton. Gerver ha afirmat que el paper dels artistes és bàsic en la renovació de les empreses. Per altra banda, ha afirmat que Barcelona és tot un referent a nivell europeu, com a centre de cultura, creació, esports i museus, i que ha demostrat que, malgrat la crisi, es pot tirar endavant.

Útil per a qui?

Sovint als artistes els agrada insistir el paper revolucionari de l'art. Però en aquest cas, l'art clarament no està destinat a cap ruptura social, sinó que el seu potencial renovador es posa al servei de les empreses. Evidentment, aquesta pot ser una sortida professional per a molts creadors. Però cal destacar que, en aquest cas, estem parlant d'una cultura que no està al servei del conjunt de la societat, sinó d'unes determinades empreses. Aquesta és la versió més utilitària de l'art.