Cap sorpresa en un any marcat per la pandèmia. La paraula coronavirus s'ha imposat com el neologisme de l'any 2020 en la votació popular promoguda per setè any l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC).

Un total de 9.643 persones han participat en la crida d'enguany per dirimir entre deu mots candidats, tots relacionats amb la pandèmia. Coronavirus, amb el 15,8% dels vots, s'ha imposat al segon classificat, videotrucada (12,8%). 

Conspiranoic i mascareta

El tercer i el quart lloc han estat, amb pocs vots de diferència, pels mots conspiranoic -a (12,3%) i mascareta (12,1%). La resta de candidats han rebut els percentatges de vot següents: teletreballar (10,4 %), infodèmia (9,9 %), grup bombolla (9,6%), desconfinament (7,3%), traçabilitat (6,4%) i desescalada (3,2%). La tria de paraules d'enguany ha anat en la línia d’iniciatives anàlogues que duen a terme diverses institucions, editorials i diaris per a nombroses llengües.

La guanyadora podria aparèixer aviat en el Diccionari de la llengua catalana com ho han anat fent els neologismes guanyadors dels anys anteriors, d'acord amb l'IEC.

Els darrers mots escollits en convocatòries anteriors han estat emergència climàtica i animalista (2019), sororitat (2018), cassolada (2017), vegà -ana (2016), dron (2015) i estelada (2014).

La participació enguany ha estat superior a la de l'any passat. Enguany han votat 9.643 persones, mentre que l’any passat ho van fer unes 6.400 persones. De fet, l’objectiu de la campanya Neologisme de l’any és precisament acostar les decisions sobre la llengua als parlants, oferint-los la possibilitat d’opinar un cop l’any sobre el neologisme que voldrien veure incorporat en el diccionari normatiu.