Carles Santamaria és el director del 34 Saló Internacional del Còmic de Barcelona. Durant els quatre dies d'aquesta mostra, Santamaria és un dels rostres del còmic al nostre país. Però aquest periodista, nascut a Barcelona el 1963, no en té prou amb dirigir el Saló. La seva passió pel còmic l'ha dut també a fer de guionista en històries com els dos volums de Primavera Tricolor (Fundació Pere Ardiaca), sobre la Segona República, i Cohibas Connection (Edicions de Ponent), les aventures a Cuba del detectiu Simón Feijoo. El seu darrer gran projecte és l'adaptació al còmic de Victus, d'Albert Sánchez Piñol (Norma); un treball que li suposarà més de dos anys de feina per completar els tres volums, entre la tasca de preparació del guió, i les feines de documentació històrica.

 

Vostè ja va dirigir el Saló Internacional del Còmic de Barcelona el 1995. Què ha canviat en aquests vint anys?
El Saló ha canviat molt, però ha canviat molt, bàsicament, perquè el sector ha sofert moltes transformacions. El món del còmic a casa nostra no és el mateix ara que el 1995. Hi ha molta més oferta i molta més varietat. Tenim molts més autors locals, amb molt de talent i reconeixement internacional. Disposem de llibreries especialitzades, sovint molt professionals, i el còmic arriba de forma molt normal a la llibreria generalista. Però el més important és que el món del còmic s'ha estès a nous públics a través de les pel·lícules i dels videojocs. I fins i tot dels mitjans de comunicació, que se'n fan molt més ressò que abans, quan el còmic es veia com una forma de subcultura.

Però en canvi la revista humorística, que era el mitjà pel qual el còmic arribava al gran públic pràcticament ha desaparegut...
S'ha donat un canvi important amb el model de negoci. El quiosc, com a establiment, pateix una greu crisi. Però ara hi ha altres tipus d'edicions que tenen molt d'èxit, com els volums de superherois. Ja no tenim tant còmic al quiosc, però en tenim més a la televisió, i a les llibreries.

Què creu que pot aportar el Saló a una persona simplement curiosa, que no conegui gaire el món del còmic?
Allò més important és que podrà accedir a una gran varietat de còmics. Podrà veure obres amb què potser no hagi tingut contacte i que potser siguin les que més li agradin. El món del còmic s'ha diversificat molt i hi ha materials per a tots els gustos. A més a més, el visitant del saló veurà els dibuixants treballant i podrà entendre millor el treball artístic que comporta el còmic. Per altra banda, hi ha activitats pensades, precisament, per atreure els no iniciats, com l'exposició de vehicles, que presenta alguns vehicles al costat de còmics que ens parlen d'ells...

I què podrà trobar el fanàtic del còmic en el Saló que no pugui trobar a Internet o que no pugui comprar a través de la seva botiga especialitzada?
El fanàtic del còmic no faltarà a aquesta edició perquè té una cosa que per a ell és fonamental: els autors en directe. Per a l'afeccionat al còmic venir al Saló és com per a un amant de la música anar a un concert. El qui venera un autor o un dibuixant agraeix molt poder-lo veure. Per això organitzem taules rodones, debats, sessions de signatures, tallers de còmics...

El 2008 deia, en una entrevista, que el seu somni era portar Frank Miller. Aquest any el tenim al Saló. Ja ha acomplert tots els teus somnis?
Quan programes un esdeveniment d'aquesta magnitud tens molts somnis. Nosaltres hem portat algunes de les firmes clau del món del còmic, com Moebius o Hugo Pratt, que per desgràcia ja no estan entre nosaltres. Aquest any han vingut Paolo Eleuteri Serpieri i Lele Vianello, dos mestres italians del còmic, molt valorats per la crítica tot i que no són molt coneguts pel gran públic. Un dels personatges que m'agradaria dur en un futur és Alan Moore, l'autor de treballs com Watchmen V de Vendetta. Però estem oberts a tot tipus de suggerències, nosaltres treballem amb les editorials i amb tot el sector i cada any intentem incorporar nous noms.

Aquest any el Saló ha organitzat una exposició d'homenatge a Ibáñez, ha atorgat el Gran Premi del Saló a Josep Maria Blanco, de TBO, i ha concedit el premi a la millor obra d'autor estranger a una obra de la sèrie Spirou. Hi ha una certa moda retro al món del còmic?
Ha estat una casualitat. En realitat, Ibáñez és un autor molt transgeneracional. Porta 65 anys de professió i ha captivat a la gent durant dècades. Ara, que feia 80 anys, vam creure necessari fer-li un homenatge i encarregar-li el cartell. Blanco és un dels autors mítics dels anys seixanta, i els professionals que formen part del jurat han volgut reconèixer la seva feina. I les noves edicions d'Spirou tenen un gran èxit a tot Europa...

Quina valoració fa del Saló, quan estem a l'equador de la celebració?
Aquest Saló ha aconseguit ser un dels salons més importants del món. I això ha estat possible perquè a Catalunya tenim un sector creatiu molt potent: tenim molts autors de gran talent i que fan coses molt variades i suggerents. I, a més a més, comptem amb un sector editorial molt dinàmic que ha acceptat els reptes del món del còmic i que té una producció molt diversificada. I cal no oblidar les llibreries, que també acompleixen molt bé la seva tasca. L'èxit del Saló del Còmic no seria possible sense la tasca de tots els implicats en aquest món. L'èxit del Saló és l'èxit de tot el sector.