Els comptes oficials del Palau de l'Elisi, la seu de la presidència de la República francesa, ha hagut de sortir al rescat d'Emmanuel Macron després que publicacions a les xarxes socials al·leguessin que unes imatges en què el president francès, juntament amb el primer ministre britànic Keir Starmer i el canceller alemany Friedrich Merz, estaven consumint drogues en un tren que es dirigia a Kíev. El palau de l'Elisi ha acusat els "enemics" de França de difondre desinformació. Al vídeo, Macron seu a una taula amb un paquet blanc al davant i això ha fet que la xarxa s'omplís de mems amb diverses teories sobre que podria ser una petita bossa de cocaïna. 

Droga o mocador?

La polèmica ha esclatat quan la portaveu del Ministeri d'Afers Exteriors rus, Maria Zakharova, ha compartit les imatges i ha escrit: "Segons diu l'acudit, un francès, un anglès i un alemany van pujar al tren i... es van drogar. Pel que sembla, tant es van oblidar de treure's els accessoris abans que arribessin els periodistes". 

El Palau de l'Elisi ha publicat a la xarxa social X: "Quan la unitat europea esdevé incòmoda, la desinformació arriba a fer que un simple mocador sembli drogues. Aquestes notícies falses les estan difonent els enemics de França, tant a l'estranger com a casa. Hem de mantenir-nos alerta contra la manipulació".

Després de la polèmica, el líder del partit Unió Demòcrata Cristiana alemany, Friedrich Merz, també va subratllar que el vídeo només mostra "un mocador de paper". 

Alto el foc

El passat dissabte 10 de maig, els tres protagonistes d'aquest afer es van reunir, juntament amb el primer ministre polonès Donald Tusk i el president ucraïnès, Volodímir Zelenski, per a definir un alto el foc incondicional de 30 dies a partir del 12 de maig. Aquesta iniciativa compta amb el suport de Donald Trump, qui va advertir al seu homòleg rus, Vladímir Putin, de noves sancions si no respecte el compromís.