Els vins catalans traspassen fronteres. I és que el sector vitivinícola de Catalunya és capdavanter en els vins de qualitat i tot un símbol del país. La cultura, la tradició i el paisatge del vi formen part de la història de la nostra terra construint una relació especial i única amb el pas del temps.

Catalunya és el primer productor d'Espanya de vi de qualitat, és a dir, de vi amb Denominació d'Origen. Existeixen 12 DO, i en cadascuna d'aquestes zones, la geografia, el clima i les varietats de raïm fan que els vins elaborats siguin diversos entre ells, però amb un denominador comú: productes de qualitat gràcies a la dedicació dels productors i elaboradors.

Shutterstock

Aquest esperit emprenedor i l’afany d’impulsar l’exportació vitivinícola, és el que ha portat la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida a organitzar, del 19 al 23 de setembre a la ciutat, la 6a edició del International Wine Business Meeting. El programa previst consisteix en diferents reunions de treball entre productors i importadors així com les visites a les bodegues participants. En aquests moments hi ha 22 cellers que ja han confirmat la seva presència a la trobada: Mont MarçalPepWinesBodegas Esteban MartinCosters del SióBodegas BocopaRoqueta OrigenCellers Unió,Bodegas Gomez de SeguraCastell del RemeiVins Grau SLCeller CredoMas Blanch i JovéBCN WineDe Muller,VibericAlsina & SardàClos PonsBodegas MocénPares BaltàTorre del VeguerCofama Wines ExportMas Doix,Masaveu BodegasCanals&MunnéMaius PrioratCoast to Coast Wines. Es tracta de cellers lleidatans de la DO Costers del Segre, però també de catalans procedents de la DO Penedès. DO Cava, DO Conca de Barberà, DO Pla de Bages i d’altres d’espanyols procedents de La Rioja o Alacant, entre d’altres. 

La trobada compta amb la col·laboració de la Diputació de Lleida i Caixabank i enguany se centra en el mercat rus.

Crear vincle

L’objectiu d’aquest VI International Wine Business Meeting és donar a conèixer la qualitat i la diversitat dels vins catalans i lleidatans, i crear estretes relacions entre empresaris productors i els principals importadors del sector per donar a conèixer de primera mà les instal·lacions i els processos de producció del nostre vi i així ajudar a incrementar l’exportació vitícola a Rússia.

Fruit dels bons resultats comercials de les anteriors edicions, part dels cellers participants a l’edició celebrada el passat mes de febrer amb importadors sudcoreans van sol·licitar a la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida l’organització d’una trobada amb importadors del mercat rus. Aquí pots veure'n el vídeo:

El mercat rus, des del 2014, està patint turbulències derivades de la fragilitat econòmica que viu el país, i això ha incidit en les exportacions. El consum de vi per càpita a Rússia és de 5.5 litres, i es concentra sobretot a Moscou (70%), Sant Petersburg (19-15%) i les grans ciutats russes (15%). Es tracta, doncs, d’un mercat amb un potencial a tenir molt en compte.

Pel que fa a les preferències del paladar rus, es decanten pels vins semi dolços i estan poc acostumats als vins secs. El 65% dels consumidors russos prefereixen els vins negres i només un 29% manifesta una clara preferència pels blancs.

Aquestes preferències estan canviant a mesura que es van popularitzant els hàbits de consum occidentals. 

Trobada

Després de l’èxit i els bons resultats de la trobada de l’any passat, que va estar centrada en els importadors sudcoreans, s’ha decidit tornar a apostar per un format que ha estat altament positiu pels cellers catalans. 

Si tenim en compte els resultats d’anteriors edicions de l'International Wine Business Meeting les dades són prou reveladores:

Provinents de la DO Costers del Segre, DO Penedès, DO Cava, DO Conca de Barberà, DO Pla de Bages i de La Rioja o Alacant, els 22 cellers que de moment han confirmat la seva presència gaudiran d’un programa que serà un marc idoni per generar sinergies entre les dues parts a través de reunions de treball i visites a les instal·lacions dels cellers.

S’espera que amb iniciatives com aquesta el sector del vi català se segueixi consolidant internacionalment, obri nous mercats i segueixi gaudint de l’estructura sòlida i competitiva que el caracteritza.