El concepte de Smart cities o ciutats intel·ligents és el resultat de la necessitat d’orientar la nostre vida diària i quotidiana cap a models energètics més sostenibles que tinguin cura del medi ambient. Infraestructures, innovació i última tecnologia són algunes de les qualitats que han de servir a aquestes ciutats per disminuir el consum energètic i reduir en conseqüència les emissions de CO2.

 

Com serà el model energètic del futur?

Per mantenir el nostre compromís per vèncer el canvi climàtic, hem d’evolucionar cap a un model energètic lliure d’emissions contaminants al medi natural. Per això, és necessari avançar cap a la descarbonització del mix energètic de forma progressiva, prioritzant les energies renovables i garantint en tot moment la seguretat i la qualitat del subministrament.

En el nou model lliure d’emissions, hi tindran un paper destacat les energies renovables i les noves tecnologies d’emmagatzematge. Aquestes, permetran assegurar la continuïtat del subministrament per tal de garantir l’ús quotidià d’energia. 

Les tecnologies d’emmagatzematge són necessàries per garantir un subministrament estable

eolica

Per potenciar aquestes noves tecnologies, la companyia elèctrica d’Endesa impulsa el creixement tecnològic per compensar la falta de previsió i la intermitència de les energies renovables. L’emmagatzematge permet disposar d’energia i tenir-la disponible per gestionar els fluxos d’energia, donant suport a la xarxa principal i permetent una major implementació de les energies renovables. A més, el fet d’emmagatzemar l’energia permet desenvolupar micro-xarxes d’àrees de difícil accés per portar l’electricitat allà on sigui necessària.

L’emmagatzematge d’energia és necessària degut al flux o la intermitència de les renovables

Un dels principals reptes als que s’enfronten aquestes tecnologies per a la seva expansió, és el seu cost de desenvolupament. De cara als pròxims anys, s’espera una important reducció del cost dels sistemes d’emmagatzematge tan pel que fa a les bateries d’ió liti, pel seu desenvolupament en el vehicle elèctric, com per l’aparició de noves tecnologies com les bateries de flux, metal aire, etc.

Un exemple d’aquest nou model energètic el trobem a la illa de La Graciosa, a les Canàries, on la companyia elèctrica participa en un projecte dirigit a crear un sistema autosuficient en el que es pugui generar, emmagatzemar i distribuir l’energia d’origen renovable als propis habitants de l’illa. El sistema energètic de l’illa inclou una tecnologia híbrida, mitjançant ultra condensadors i bateries salines que serveixen per regular la tensió de la xarxa provocada per la intermitència de l’energia solar.

Illa Graciosa

Màlaga: un laboratori per crear la ciutat del futur

El Living Lab de Smartcity de Màlaga és l’ecosistema d’innovació que ha desenvolupat Endesa per experimentar i mostrar solucions que serveixin per construir les ciutats del futur. L’objectiu és aconseguir l’anàlisi i les conclusions més factibles per afrontar els reptes del present i del futur en una ciutat model amb grans possibilitats.

centro de control Smart City Living Lab Málaga

Smartcity Màlaga reuneix totes les tecnologies de les xarxes intel·ligents o smart grids, des de la generació d’energia distribuïda fins a les telecomunicacions, passant per la tele gestió i l’automatització de la xarxa.

Energia sobre rodes: Vehicle-to-Grid (V2G)

La tecnologia d’emmagatzematge no es centra únicament en centrals de generació, sinó que també pot aplicar-se a solucions que beneficiïn directament al consumidor final. El vehicle elèctric, per exemple, pot ser una autèntica “bateria sobre rodes”. La idea de la tecnologia V2G (Vehicle to Grid) és connectar el vehicle a un endoll per tal que es torni part integral de la xarxa elèctrica ajudant a estabilitzar-la. 

electric car

Aquesta tecnologia, permet als usuaris del vehicle elèctric poder carregar la bateria del seu vehicle en hores baixes de consum i descarregar l’energia sobrant al seu habitatge quan l’energia sigui més cara o en moments pics de demanda. Aquesta, es tracta d’una bateria mòbil intel·ligent que interactua amb la xarxa de subministrament.

La tecnologia V2G permet integrar els e-cars (vehicles elèctrics) a la xarxa elèctrica optimitzant el flux d’energia de petites instal·lacions renovables

Amb la tecnologia V2G s’ha fet un pas important en el desenvolupament de xarxes intel·ligents (smart grids) ja que, al final, és una eina que permet equilibrar millor la oferta i la demanda entre productors i consumidors d’electricitat.

 

Un exemple d’ús d’aquest vehicle el trobem a Dinamarca, on el grup Enel – al qual pertany Endesa - va instal·lar deu unitats V2G dins l’empresa danesa Frederiksberg Forsyning, que també va comprar deu NV299, la furgoneta Nissan amb 0 emissions. Les furgonetes, poden rebre o cedir energia a la xarxa nacional, equilibrant les càrregues d’energia en moments de pics de producció, sobretot la que és generada per fonts renovables, i acumular l’excés d’electricitat per després tornar a injectar-la a la xarxa quan sigui necessari.  

SmartNet: una energia col·laborativa 

SmartNet és un projecte europeu que té com a objectiu crear un model de mercat energètic més flexible. L’augment del nombre d’habitatges que utilitzen fonts pròpies d’energia renovable, les millores en els sistemes d’emmagatzematge d’energia i el creixent ús del vehicle elèctric, permeten pensar en una nova forma de gestionar la xarxa elèctrica basada en la flexibilitat.

L’usuari adquireix un rol actiu des del moment que té capacitat per generar electricitat, convertint-se en prosumer: productor i consumidor d’energia

Amb el projecte SmartNet es pretén aprofitar les avantatges d’aquests nous prosumers i explorar els usos de les noves tecnologies per agregar-los, formant una xarxa de petits consumidors i generadors.

barcelona

L’objectiu és millorar l’eficiència i l’estabilitat de la xarxa elèctrica creant, al mateix temps, una xarxa més sostenible i flexible on s’incrementi l’aprofitament dels recursos dels clients i on hi hagi una disminució de pèrdues i emissions al reduir les sobrecàrregues de la xarxa.

El projecte està desenvolupant tres pilots experimentals a Itàlia, Dinamarca i Espanya. A Barcelona, s’està portant a terme el pilot amb els repetidors de cobertura de Vodafone, que estan repartits per tota la ciutat. El demostrador consisteix en que, a petició de l’empresa distribuïdora, aquests repetidors es desconnecten de la xarxa i utilitzen les seves bateries ajudant a descongestionar, quan sigui necessari, la xarxa de la ciutat i, al mateix temps, ajudar a estabilitzar la xarxa a nivell d’operador de sistema.