Les nits d'estiu són màgiques, són aquelles nits que recordes. La calor que t'estomaca durant tot el dia s'esvaeix per deixar pas a la frescor, i els plaers més petits es converteixen en grans moments de gaudi. La bona companyia és encara més bona i disposem de més temps per divertir-nos. És com si l'alegria d'un moment esperat des de fa molt de temps inundés l'ambient. I és que, a l'estiu, el tràfec de la vida quotidiana pesa menys i ens sentim més lleugers. Hi ha alguna cosa, no sabem el què, que fa més gran la joia de viure.

Tots tenim al cap una nit que no podem oblidar per bonica. Ara bé, creus que hi ha algú que pot fer més encantadores les nits d'estiu? Doncs sí, hi ha algú que pot embellir la vida, algú que pot posar la banda sonora perfecta a la teva nit més feliç d'estiu. I aquest és el músic més gran de tots els temps, Wolfgang Amadeus Mozart. Imagina que estàs amb la persona que més estimes, en un emplaçament solemne i amb els músics més hàbils del país tocant per a tu les seves peces musicals més reeixides.

Ara, el colofó ideal a una nit d'estiu és el teu abast gràcies a l'Auditori de Barcelona i el Festival Mozart Nits d'Estiu. Un any més, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i el bo i millor dels intèrprets i directors mozartians del moment, locals i estrangers, uneixen les seves forces perquè la ciutadania pugui fruir amb les millors interpretacions del talentós compositor de Salzburg.  

Mozart és molt més que un músic, molt més que un compositor. És un ideal, un símbol. I ho és no només per l’impacte que la seva obra i la seva persona van tenir, tenen i tindran sobre la cultura universal, sinó també per la seva complexitat i diversitat. Ell és un reflex de les més elevades utopies, les que imaginen un món regit per la felicitat i l’alegria de viure, per la noblesa d’esperit i el nervi de l’originalitat, i també dels més borrascosos turments i dificultats. 

L'OBC i intèrprets i directors locals i estrangers s'uneixen per oferir les millors interpretacions de Mozart

De la seva ploma van néixer obres d’una jovialitat i vitalitat mai vistes. A més, del seu poder creatiu també van brollar altres obres que són exemples paradigmàtics del corrent embrionari del Romanticisme, l’Sturm und Drang. Un moviment artístic cabdal que allargà la seva ombra de poderosos núvols de tempesta sobre els primers anys del segle XIX i més enllà, com podem escoltar en la música simfònica de la gran compositora parisenca Louise Farrenc.

Cal no oblidar que el teatre i el pensament dramàtic van tenir una gran influència en l'obra de Mozart. La música escènica italiana el va enlluernar com també ho va fer el seu estimat compositor Christoph Willibald Gluck. 

Mozart221200
Retrat de Mozart/ Wikipedia

La de Mozart és una manera de fer i d’entendre la música que també va arribar casa nostra. Ara bé, al nostre país Franz Joseph Haydn va deixar una petja més visible, tal com s'evidencia en les obres del compositor barceloní Carles Baguer, autor d’un corpus de música religiosa i, sobretot simfònica, valuosíssim. Gaudeix les delícies musicals de l'Auditori de Barcelona, ara per només 70 euros amb l'abonament del Festival Mozart Nits d'Estiu. Fes que les nits d'estiu siguin inoblidables amb la música de Mozart en directe. Informa't dels tres concerts del festival aquí.

Fes que les nits d'estiu siguim inoblidables amb la música de Mozart en directe

Kian Soltani, Stephanie Childress i l'OBC

Dues de les simfonies més celebrades de Mozart, la dramàtica i tempestuosament sincopada Simfonia n. 25 i la contundent i tràgicament majestuosa Simfonia n. 38 emmarquen aquest programa. Es combina l'OBC, el destre violoncel·lista Kian Soltani i la direcció de Stephanie Childress, el còctel musical és exquisit.

Kian Soltani 1200
Kian Soltani/ Auditori de Barcelona

També tindrem l'oportunitat d'escoltar el vitalista violoncel de Soltani tocant el Concert per a violoncel en Do de Haydn, galant i contingut en els dos primers moviments i amb la sorpresa d'una darrera part elèctrica. Tot plegat ho reblaran els Lieux retrouvés (Llocs trobats) del singular i eclèctic compositor britànic Thomas Adès. Informa-te'n aquí.

Nicola Benedetti i Lionel Bringuier 

Mozart va escriure el seu Adagio i fuga per a cordes a partir d’una fuga per a dos pianos del 1783 a la qual va afegir un adagio. Una partitura que ens descobreix les claus d’una època dominada per la textura contrapuntística, tal com ocorre en els quartets de corda coetanis, i que serà determinant en la seva obra tardana. Anterior és el seu Concert per a violí núm. 3, una altra de les peces que interpretaran la violinista Nicola Benedetti i l'OBC en sincronia amb el director Lionel Bringuier. 

Nicola Benedetti 1200
Nicola Benedetti/ Auditori de Barcelona

Els amants de la música no només tindran l'ocasió d'escoltar Mozart, sinó que també ho podran fer amb Beethoven i la seva Simfonia en Si bemoll. Una simfonia brillant i de gran innovació formal, estrenada a la casa del príncep i mecenes Lobkowitz, i només eclipsada per la fama de la Tercera i la Cinquena simfonia. Ara, gràcies a l'aliança entre l'OBC, la versada violinista Benedetti i el bagatge de Bringuier, podem gaudir d'una nit d'estiu especial a l'Auditori de Barcelona. Consulta tota la informació aquí.

Julia Lezhneva i Dani Espasa 

Els protagonistes d'aquesta nit d'estiu són la soprano Julia Lezhneva i el director Dani Espasa. Ells dos, amb l'ajuda de l'OBC, donen vida a un repertori de luxe, Gluck i Mozart. Entrant en matèria, de Gluck interpretaran el ballet-pantomima en tres actes Don Juan, obra que va resultar xocant en la seva època, com també ho havia estat l’òpera Orfeu i Eurídice.

Si a Don Juan trobem destil·lada l’essència del drama en música, purament instrumental, les àries d’Orfeu i Eurídice ens permeten fruir de les perles d’una obra paradigmàtica de l’ideal gluckià, al servei de l’expressivitat senzilla, elegant i refinada.

Julia Lezhneva 1200
Julia Lezhneva/ Auditori de Barcelona

De Mozart, Lezhneva, Espasa i l'OBC tocaran Obertura d’Idomeneo, la seva gran òpera seriosa, estrenada amb èxit a Munic el gener del 1781. Es tracta d'un cim en el catàleg mozartià. D'altra banda, també hi haurà temps per a una de les seves àries més inspiradores, Ch’io mi scordi di te? És una ària de concert per a soprano, piano i orquestra que, interpretada per aquest trident musical d'alt nivell, pot convertir-se en un dels grans moments de la nit.

Finalment, s'encarregaran de fer sonar el Parto, ma tu bien mio, una de les àries més cèlebres de La clemenza di Tito, on el personatge de Sesto, enamorat de Vitellia, accepta l’encàrrec d’aquesta de posar fi a la vida de Tito. Si vols saber-ne més, clica aquí.

Dani Espasa 1200
Dani Espasa/ Auditori de Barcelona