Alguns dels usos més comuns i reconeixibles del gas natural són l'aigua calenta, la calefacció i cuina (ja sigui a la llar o bé en el negoci), entre d'altres usos. També és utilitzat per moure vehicles, autobusos, trens, vaixells, escalfar hivernacles, estadis de futbol, grans fàbriques i ser matèria primera per desenvolupar altres elements.

El gas natural com a combustible és una de les alternatives més ecològiques als carburants tradicionals

El gas natural aporta importants avantatges mediambientals, ja sigui a través de la reducció d'emissions i d'una menor contaminació acústica, com també a nivell econòmic.

gasoline 175122 960 720

Mou-te amb gas natural

Des de fa molts anys i en diversos països del món, l'ús del combustible de gas natural està àmpliament estès, especialment a Llatinoamèrica i a molts països d'Europa. A Itàlia, per exemple, hi ha més d'un milió de vehicles amb gas.

El gas natural vehicular millora la qualitat de l'aire de les ciutats

Comparat amb un cotxe de gasolina o dièsel, l'ús del gas natural en vehicles redueix en més d'un 85% les emissions d'òxids de nitrogen i gairebé el 100% de les partícules en suspensió. Aquestes, la principal causa de problemes respiratoris en nens i ancians en entorns urbans. El mateix combustible redueix un 24% les emissions de CO2, el principal gas amb efecte d'hivernacle, pel que es pot considerar que aquesta energia contribueix en la lluita contra el canvi climàtic.

climate change 1325882 960 720

El cost per quilòmetre d'un vehicle de gas natural és un 30% menor que amb gasoil i un 50% menor que el de gasolina, cosa que el converteix en un combustible molt competitiu des del punt de vista econòmic. Proveint-se de 20€ en el dipòsit d'un cotxe de gasolina, es recorrerien uns 383 quilòmetres; amb un de gasoil uns 493km; però amb un amb gas natural, es farien 694 quilòmetres, pràcticament el doble que amb un cotxe de gasolina.

Les matriculacions de vehicles propulsats amb gas natural van augmentar a Espanya més d'un 20% el 2016 segons xifres de Gasnam, l'Associació Ibèrica de Gas Natural per a la Mobilitat. A finals del mateix any, circulaven 6.144 vehicles d'aquest tipus pel país. D'aquests, uns 1.700 eren vehicles lleugers i més de 4.200, vehicles pesats com autobusos o camions.

El combustible de gas natural s'ha convertit en el més usat dins els alternatius, per davant de l'elèctric

De moment, es troben disponibles més de 60 models propulsats per gas natural comprimit (GNC) i gas natural liquat (GNL) dins del mercat.

Al següent gràfic, es pot observar l'augment del nombre de vehicles de gas natural a Espanya des del 2008 fins al 2016.

Captura de pantalla 2017 09 24 a les 11.46.12

Gas Natural Fenosa és l'única empresa que ofereix solucions de mobilitat sostenible a través de l'ús del gas natural com a combustible d'automoció. És l'empresa líder en serveis de mobilitat a gas, oferint un servei integrat que inclou el disseny, implementació i operació d'estacions de gas natural. A Espanya, hi ha 51 estacions públiques que subministren gas natural, 27 de les quals pertanyen a Gas Natural Fenosa.

En cas de voler comprar-se un vehicle a gas, existeixen un conjunt d'ajuts i subvencions tant en l'àmbit nacional com també en algunes comunitats autònomes. Consultant aquest enllaç, a la taula s'indiquen els ajuts de gas natural vehicular, tant les que encara estan en vigència, com aquelles convocatòries que es renovin de cara als propers mesos.

La qualitat de l'aire

Segons l'Organització Mundial de Salut (OMS), més de 400.000 persones moren prematurament cada any a la Unió Europea per la mala qualitat de l'aire i altres diversos milions pateixen malalties respiratòries i cardiovasculars. Segons un informe de l'Agència Europea del Medi Ambient (AEMA), la contaminació atmosfèrica a Espanya es tradueix en 30.000 morts prematures a l'any.

Més del 65% de la contaminació urbana té com a origen el transport per carretera

traffic 143391 960 720

Xavier Querol, professor d'investigació del Consell Superior Investigacions Científiques (CSIC) i de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA), explica que el problema de la qualitat de l'aire es deu a factors com:

  • L'alta densitat de vehicles en ciutats com Madrid i Barcelona.
  • L'alta proporció de turismes dièsel a les flotes, un 65%.
  • El fracàs de la política europea quant a reducció d'emissions de NO2 dels turismes dièsel.
  • L'escàs desenvolupament de polítiques que generin un transport públic metropolità atractiu: econòmic, ràpid i confortable.

Els principals contaminants atmosfèrics són les partícules sòlides (PM), el diòxid de sofre (SO2) i el diòxid de nitrogen (NO2). Segons un estudi elaborat per KPMG en col·laboració amb Sedigas, els vehicles propulsats per gas natural emeten, en comparació amb els dièsel, un 60% menys d'òxids de nitrogen (NOx), un 97% menys de diòxid de sofre (SO2) i un 93% menys de partícules en suspensió (PM).

car 1411313 960 720

El gas natural, una solució per lluitar contra el canvi climàtic

Un estudi de Greenhouse Gas Intensity of Natural Gas de l'Associació Europea del gas natural, posa de manifest que la utilització del gas natural és la clau per a la descarbonització del transport, ja que redueix les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle en un 23% comparades amb la gasolina, i en un 7% comparades amb el dièsel.

El gas natural vehicular és una tecnologia madura, real i aplicable sigui en turismes, camions pesats i, fins i tot, en vaixells o trens.