Els usos del gas natural van més enllà d'alimentar la nostra calefacció o els fogons de la cuina, de fet, aquest combustible net i eficient també pot utilitzar-se per moure cotxes, autobusos o fins i tot vaixells generant un impacte ambiental mínim en comparació amb la gasolina o el dièsel.

Avui en dia el gas natural és considerat un dels combustibles més eficients en conjugar avantatges econòmics i mediambientals, com el seu reduït impacte en matèria d'emissions i soroll. Tant és així que en països del nostre entorn com Itàlia o Alemanya els vehicles alimentats amb gas natural ja es compten per centenars de milers d'unitats, fenomen que es repeteix en regions com Amèrica Llatina, on fa anys que aquesta tecnologia dóna un respir a ciutats súper contaminades com Bogotà.

La implementació a gran escala dels vehicles de gas natural -tant comprimit com liquat- es dibuixa ja com una solució realista als problemes de pol·lució que afecten urbs com Barcelona o Madrid, advertides en repetides ocasions per organismes com la Unió Europea per la mala qualitat de l'aire que respiren els seus ciutadans. Es tracta d'un problema greu, fins al punt que el mes de febrer passat Brussel·les va donar un ultimàtum a ambdues capitals exigint-los que prenguessin mesures a curt termini per resoldre el problema d'"incompliment constant" dels límits de contaminació atmosfèrica corresponents al diòxid de nitrogen (NO2).

El 95% de la població europea viu en ciutats en les quals se superen els límits de contaminació

Segons entitats com Ecologistes en Acció fins al 95% de la població europea viu en ciutats en les quals se superen els límits de contaminació recomanats per l'Organització Mundial de la Salut. Així mateix, l'Agència Europea de Medi Ambient va advertir recentment que 31.000 persones moren cada any a Espanya per culpa de la pol·lució que provoquen els cotxes a les grans ciutats.

Una de les solucions a aquest fenomen és l'expansió de l'anomenat "gas natural vehicular", que redueix en més d'un 85% les emissions d'òxids de nitrogen i en gairebé el 100% les partícules en suspensió, principal causa de problemes respiratoris en nens i ancians. A més aquesta tecnologia també redueix un 24% les emissions de CO2, culpable de l'efecte d'hivernacle, assenyala José Ramón Freire, director de solucions de mobilitat de Gas Natural Fenosa i president de l'Associació Ibèrica del Gas Natural per a la Mobilitat (GASNAM).

Avantatges per al clima i la butxaca

A més d'exhibir un rendiment respectuós amb el medi ambient, els vehicles de gas natural -tant lleugers com pesats- generen un gran estalvi per als seus propietaris. De mitjana, el cost per quilòmetre que suposa omplir el dipòsit d'un turisme d'aquest tipus és un 50% inferior si ho comparem amb un de gasolina.

Estació de recarga de gas natural

"Per exemple, si invertíssim 20€ en omplir el dipòsit d'un cotxe de gasolina recorreríem prop de 385 quilòmetres; amb un de gasoil uns 490 km; però amb un de gas natural faríem fins a 694 km", afegeix Freire. Així mateix, els qui vulguin aconseguir un vehicle d'aquest tipus han de saber que les principals marques ja els ofereixen en les seves gammes i entre aquests es pot optar per turismes que funcionin únicament amb aquesta tecnologia o altres que la combinin amb l'ús d'altres combustibles. 

Paral·lelament, diferents administracions ofereixen generoses bonificacions fiscals i ajuts als qui optin per adquirir vehicles de gas natural. En el cas de Catalunya, aquests automòbils poden accedir al carril bus-VAO d'entrada a Barcelona, a més gaudeixen de descomptes de fins al 30% en determinats peatges i els seus propietaris poden demanar subvencions si l'automòbil seran utilitzats com a taxi o amb alguna altra finalitat comercial.

El salt al vehicle privat

"Una dels avantatges del gas natural vehicular en comparació a altres combustibles fòssils és que no produeix partícules en suspensió, és a dir, fum negre, entre altres compostos nocius que causen els avisos d'emergència per contaminació a les grans ciutats", explica el responsable de manteniment i nous projectes de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Josep Ariño.

En aquest sentit Ariño destaca la gran consolidació d'aquesta tecnologia en àmbits com el transport públic o les flotes de vehicles de neteja, la qual cosa permet qualificar el pas de l'ús de combustibles fòssils tradicionals al gas natural com "una transició molt madura" que implica poc risc per part dels conductors.

A Barcelona el 35 % de la flota d'autobusos ja funciona amb gas natural i la major part de la de camions de les escombraries també

"A Barcelona el 35 % de la flota d'autobusos ja funciona amb gas natural i la major part de la de camions de les escombraries també. És una tecnologia que a Catalunya s'utilitza des de l'any 1999. Es tracta d'una tecnologia molt consolidada i present també a les principals ciutats d'Espanya", agrega.

En els últims anys el nombre de vehicles de gas natural que circulen per les carreteres d'Espanya ha crescut sense parar; triplicant-se -malgrat la crisi econòmica- entre 2008 i 2016. Segons xifres de GASNAM, en aquests moments hi ha més de 6.000 automòbils de gas natural vehicular que obren camí a una tecnologia que permet que cada ciutadà contribueixi individualment a millorar l'aire que tots respirem prenent una intel·ligent decisió de compra que afavoreix tant la seva economia personal com al medi ambient.