El turisme continua sent un dels motors econòmics del país. Segons la direcció general de Turisme de la Generalitat de Catalunya, el 2017 més de 19 milions de turistes van visitar el territori català, un 5,5% més, i van deixar uns ingressos de 19.050 milions d'euros, la qual cosa suposa un creixement del 9,1% respecte a l'exercici anterior. Aquests registres van suposar un nou rècord en el currículum turístic de Catalunya, avui la primera destinació amb diferència de l'Estat espanyol.

Tot apunta que el 2018 va pel mateix camí, però s'entreveuen canvis en l'horitzó. En els cinc primers mesos de l'any, la despesa dels turistes estrangers va créixer un 6,7%, fins als 6.536 milions d'euros. Tanmateix, el nombre de visitants va caure un 2,1% en comparació amb el mateix període de l'any anterior. S'està davant d'un canvi de model? Ja no interessa créixer en nombre de visitants? Preocupa la caiguda registrada? Resulta estimulant l'increment d'ingressos?

Per al director del Negoci Turístic de Banc Sabadell, José María Martín Rigueiro, el descens de visitants no preocupa perquè el principal repte del sector no rau "a superar rècords en nombre de turistes sinó a aconseguir una aportació d'ingressos més elevada per cada visitant". Per a això sosté que ha que continuar treballant en la creació d'una oferta més completa i variada per satisfer una demanda turística que ofereix perfils diversos ja sigui de tipus cultural, familiar, esportiu, gastronòmic, rural o urbà, entre altres. En aquest sentit, defensa una especialització més important del sector per generar un turisme d'experiències que és, en paraules del directiu del Sabadell, el "que aporta més valor a l'economia d'un país".

En els cinc primers mesos de l'any, la despesa dels turistes estrangers va créixer un 6,7%, però el nombre de visitants va caure un 2,1%

Banc Sabadell va crear fa cinc anys una unitat de negoci especialitzada en turisme amb l'objectiu d'ajudar a impulsar els projectes del sector. Amb un 35% de quota de mercat i més de 12.700 clients en cartera, l'entitat que presideix Josep Oliu s'ha convertit en el referent financer de la indústria turística. Avui és l'únic banc que forma part de la comissió de turisme de la Cambra de Comerç d'Espanya i també és l'única entitat financera en tenir el distintiu Q de qualitat turística que concedeix l'Institut per a la Qualitat Turística Espanyola.

Martín Rigueiro creu que en els últims anys, com a conseqüència de la crisi, les empreses del sector han canviat i han elevat el seu nivell de professionalitat. "Avui veiem que la gestió dels comptes d'explotació és molt més organitzada, que s'estan incrementant els projectes d'eficiència energètica, rehabilitació o reposicionament de marca, que el sentit de la propietat de l'empresari turístic, molt arrelat fins i tot no fa molt, està donant pas a noves modalitats en l'ús de béns i equips com el lísing o rènting: ja no es compren bombes de calor o refrigeració, es lloguen, per exemple. En suma, s'estan establint uns vímets molt interessants per crear una indústria més forta i solvent que ja no posa tant el focus en atreure més turistes sinó en aconseguir més marges de rendibilitat, apostant per la qualitat", afirma Martín Rigueiro.

La conscienciació de l'empresari català

Una prova d'aquest bon camí és que el banc ha incrementat a Catalunya un 10% el seu finançament en projectes turístics en el que va d'any. Aquest percentatge s'eleva fins al 50% en el cas de nombre d'operacions realitzades. "L'empresari català –afegeix el director del segment turístic de Banc Sabadell- està molt conscienciat en la qualitat i en buscar la tecla exacta que li asseguri que l'experiència dels seus clients serà altament satisfactòria. Perquè és amb la qualitat com els comptes d'explotació donen els bons números".

Banc Sabadell ha incrementat a Catalunya un 10% el seu finançament a projectes d'empreses del segment turístic en el que va d'any

Martín Rigueiro recorda que Catalunya té una matèria primera excepcional en turisme, doncs té de tot -mar, muntanya, oferta rural, urbana, càmpings- i la pot ofertar en qualsevol moment de l'any. Per això, considera que la "suma de la consciència i experiència del seu empresariat i el valor afegit d'aquesta matèria primera excepcional fa que Catalunya es trobi al camí adequat per batre rècords on més interessa: en el d'ingressos per turista".