Autopistas, companyia del grup Abertis, presenta el primer Observatori sobre els comportaments dels conductors a la xarxa d’Autopistes amb l’objectiu de conscienciar sobre la importància de la conducció responsable i minimitzar els riscos mentre es condueix per autopista.

L’estudi pretén aproximar a la població quines han de ser les bones pràctiques al volant i alertar sobre quins són els comportaments erronis durant la conducció per tal d’aconseguir reduir l’accidentalitat a les vies.

highway 1209547 1280

La importància dels sistemes de seguretat

Els resultats assenyalen que el 21,3% dels passatgers que circulen a la part del darrera d’un vehicle no porten cinturó. En cas de patir un impacte frontal, la probabilitat de què un ocupant dels seients del darrera sense cinturó, impacti mortalment amb un altre passatger dels seients davanters, es multiplica per vuit. Segons la normativa, l’ús del cinturó és obligatori tant pel conductor, com per la resta de passatgers. 

L’ús del cinturó de seguretat redueix a la meitat el risc de mort en cas d’accident

Cristina Zamorano, cap del Centre de Seguretat Vial d’Autopistas, recorda que “el cinturó és un sistema de seguretat obligatori per a tots els ocupants d'un vehicle, en qualsevol trajecte i en qualsevol via”. Zamorano alerta que “les dades ens obliguen a posar el focus en que l’ús del cinturó en els seients posteriors és fonamental”.

La senyalització

Una de les xifres més destacades de l’estudi té a veure amb l’ús de l’intermitent. Un 40% dels conductors no utilitza la senyal lumínica per indicar un avançament, mentre que la xifra ascendeix al 50%  per les incorporacions. Complint amb el codi de circulació, és obligatori senyalitzar tots els canvis de carrils i maniobres a la resta de conductors. No posar-ho en pràctica, suposa una infracció greu amb una multa de 200€. 

Zamorano destaca que “la importància de l’ús dels  intermitents es deu al fet que estem permanentment envoltats per altres vehicles que han de conèixer què farem per tal d’anticipar-se o poder facilitar en la mesura del possible la maniobra”. Per aquest motiu, la cap del Centre de Seguretat Vial d’Autopistas, puntualitza que, “l’ús correcte dels intermitents, no només garanteix la seguretat del vehicle que realitza la maniobra, sinó de la resta d’usuaris que circulen per l’autopista”. 

L’excés de velocitat i les distraccions al volant

Un 38,4% dels vehicles lleugers que circules per autopistes, ho fan per sobre del límit de velocitat. Les velocitats més elevades es registren durant les nits i els caps de setmana.

L’excés de velocitat és un factor determinant en el 30% dels accidents mortals

Pel que fa a l’ús del telèfon mòbil, l’anàlisi senyala que al voltant d’un 5% dels conductors analitzats utilitza el dispositiu mentre condueix per autopista. El simple gest de marcar un número de mòbil quan es va a una velocitat de 120km/h, fa que es recorrin, sense parar atenció a la carretera, una distància equivalent a quatre camps de futbol, uns 429 metres.

car 931948 1280

Utilitzar el telèfon mòbil sense un dispositiu de mans lliures està prohibit i penalitzat amb una sanció greu. Zamorano considera que “aquests  sistemes eviten, en gran part, les distraccions causades pels telèfons mòbils, que tal i com ens indiquen les dades, és una de les infraccions més comuns entre els usuaris”.

Utilitzar el mòbil al volant multiplica per 23 la possibilitat d’accident

mobile 1209058 1280La cap del Centre de Seguretat Vial d’Autopistas detalla que “tot el que sigui proporcionar als conductors eines que millorin la seva capacitat de concentració al volant és positiu i és un pas més en la seguretat vial”.

La conducció responsable i el compliment de les normatives

Els divendres i els dissabtes són els dies en què menys es respecten les distàncies de seguretat i que els automòbils que circulen pel carril dret, respecten en major mesura la velocitat màxima i la distància mínima de seguretat. L’estudi alerta que el 16,5% dels vehicles lleugers no respecta aquestes distàncies fet que, davant un imprevist, si no es manté la distància de seguretat serà impossible evitar un accident.

Un 14,6% dels vehicles circulen pel carril esquerre sense estar avançant

Tot i que el fet de conduir pel carril dret és obligatori, ocupant la resta de carrils únicament per avançar, un 14,6% dels vehicles circulen pel carril esquerre sense estar avançant. L’estudi posa de manifest que avançar per la dreta està prohibit, crea nerviosisme i comportaments agressius als conductors.

Conclusions de l’estudi

Ocupar inadequadament els carrils de circulació, oblidar-se de posar els intermitents, no respectar les distàncies de seguretat, l’ús del telèfon mòbil al volant i superar les velocitats màximes, són algunes de les males pràctiques que poden posar en perill els conductors a l’autopista. Autopistas treballa diàriament per reforçar els esforços de prevenció i sensibilització dels usuaris, per conscienciar de la importància d’una conducció responsable. 

El risc de tenir un accident en autopista és 4 vegades menor que en una carretera convencional

Les dades apunten que el risc de tenir un accident en autopista és 4 vegades menor que en una carretera convencional, és a dir, davant errors vinculats amb el factor humà, les autopistes disposen de mitjans i recursos per minimitzar els riscos d’aquestes males pràctiques.

Zamorano considera que “la població és conscient que hi ha comportaments incorrectes mentre es condueix, però no ho és dels perills que impliquen realment”. Per això, “des d’Autopistas posem molt èmfasi  en la conscienciació dels conductors amb estudis d’aquest tipus, i amb campanyes de sensibilització, que busquen provocar una reflexió sobre els perills que impliquen aquestes males conductes amb l’objectiu de garantir la seguretat dels usuaris i minimitzar els riscos a les autopistes”.