L'arrencada de la Setmana Europea de la Mobilitat, que té lloc des d’avui fins diumenge, coincideix amb el primer dilluns del nou curs escolar a tot Catalunya, una conjunció ideal per promoure entre els joves alumnes hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables. A partir d’avui tornarem a veure centenars de nois que van a classe amb patinet elèctric o bicicleta, amb transport públic o simplement caminant fins a l’institut o la universitat. El problema, però, arriba amb el cap de setmana i les ganes d’agafar el cotxe per sortir de festa, unes ganes de menjar-se el món quan cau la nit que normalment van acompanyades d’unes quantes copes.

bebidas - unsplash

Hi ha hagut moltes discoteques que aquest cap setmana han celebrat el retrobament a classe de joves i adolescents, i els seus pàrquings i rodalies s’han convertit en una marea de cotxes on cada grup d’amics celebrava el seu respectiu botellón, previ a l’entrada al local. El botellón, que ja forma part del panorama habitual de les nits de festa d’arreu del país, és una fórmula que combina el cotxe amb el consum elevat d’alcohol i altres drogues, i que es pot convertir en letal si la ingesta no es frena a temps. És una bomba de rellotgeria que sol explotar de matinada, quan el jove conductor, passat de copes, torna a casa sense ser conscient del perill que comporta anar begut a la carretera.

jovenes alcohol unsplash

Cotxe i alcohol, una mala combinació 

Els estudis vinculats amb la seguretat viària determinen que la majoria de joves d’entre 16 i 19 anys moren en accidents de trànsit provocats per un conductor borratxo. Però en són conscients, d’això, els adolescents?

La majoria de joves d’entre 16 i 19 anys moren en accidents de trànsit provocats per un conductor borratxo

cotxe carretera alcohol - unsplash

Els ho hem preguntat de matinada, a les portes d’una coneguda discoteca de Barcelona. Alguns fan servir el maleter del cotxe com a barra de bar i hi tenen bosses de gel, ampolles de ginebra, vodka i rom, i refrescos per fer les combinacions.

M'imagino que a un de vosaltres li tocarà conduir de tornada. O deixareu el cotxe aquí?

"Cada cop que sortim n’hi ha un que no beu. Tornarem en cotxe a casa perquè algú del grup només farà una copa a la una, i a les quatre ja estarà bé, i així podrà conduir. Sempre ho fem a sorts. A Amèrica Llatina en diuen conductor designat o l'àngel, perquè salvarà la vida de tots els que vagin dins el cotxe, però aquí en diem el que pringa”, ens explica rient l’Ona, de 21 anys, que avui podrà beure sense preocupacions."

El conductor assignat aquesta nit és en Marcos, de 21 anys, que té altres tècniques per evitar barrejar alcohol i carretera.

Aquesta nit tu ets el que pringa...

"Avui sí, però jo bec molt quan surto de festa, i quan ho faig tinc el telèfon d’un conductor privat que em ve a buscar quan ho necessito. Només l’haig de trucar i ve a la discoteca que li digui. Li pago uns 20 euros. És com un Uber fals. Potser no és legal, però aquí molts el fem servir perquè en certes zones d’oci els taxis no hi arriben, i molt menys el transport públic."

Els darrers anys les campanyes de conscienciació per evitar el consum d’alcohol i altres drogues al volant entre els joves han posat èmfasi en les greus conseqüències que comporta un accident de trànsit. Una de les més virals que s'han fet recentment és la de la Fundació Abertis, que va gravar un testimoni colpidor i el va exhibir enmig d’algunes discoteques de Catalunya, Eivissa o Madrid. Porta per títol El apagón ( #Theblackout ), i aprofitem que parlem amb en Marcos i els seus companys per ensenyar-los-la a través del mòbil.

Què us sembla?

“Uf, com m'he destrempat... Si veiéssim aquest vídeo abans de sortir de casa segur que ens frenaríem una mica. La meva mare segur que no em deixaria sortir de festa amb el cotxe, si veu aquest vídeo”.

“De vegades vas borratxo i agafes el cotxe, i no ets conscient de com vas de malament. Vas confiat, i aleshores passen coses com aquesta. Jo fa dos anys vaig perdre un amic. Ell aleshores en tenia 19 i es va matar amb la moto begut. Anava amb la xicota, però ella no va morir. L’accident ens va marcar, i ara sempre que sortim el recordem”, afegeix l’Ona.

El cas és que aquesta campanya de seguretat vial va tenir tant d’èxit que fins i tot va travessar fronteres i va arribar als joves d’Itàlia. Ideat i realitzat per nois i noies de poc més de 18 anys, el vídeo ha corregut per les xarxes socials ensenyant també les reaccions dels joves que han vist el testimoni mentre estaven de festa.

Conscienciar a través de les xarxes

L’alcohol i les altres drogues no només estan relacionats amb més accidentalitat, sinó que també suposen més mortalitat i lesions més greus. Segons dades de la Fundació Abertis, gairebé la meitat dels conductors que van morir en un accident de trànsit van donar positiu en consum d’alcohol o psicofàrmacs.

festa drogues - unsplash

Sabeu què provoca el consum d’alcohol i altres drogues a l'hora de conduir?

“Fan que t'adormis al volant. A les notícies de vegades sents que un paio s’ha fotut contra direcció i ha conduït 30 km a l'inrevés”, comenta la Letícia, de 18 anys.

Cada droga té un efecte diferent sobre la nostra capacitat de conduir. Per exemple, les persones que han pres pastilles com les metamfetamines o que han consumit cocaïna condueixen agressivament, fent maniobres imprudents i corrent més del que està permès. Els que van beguts tenen molt poca capacitat de reacció si han de frenar o bé no veuen els senyals de trànsit i els semàfors, i la gent que ha fumat marihuana o drogues semblants els falta coordinació i els costa mantenir la conducció pel seu carril.

A l’alt consum d’alcohol en aquest tram d’edat s'hi afegeix el fet que els adolescents tenen menys experiència al volant i solen subestimar les situacions de perill. I aquest còctel de factors que resulta fatídic.

accident cotxe - unsplash

Creieu que caldria impulsar un canvi a la llei que promulgués la tolerància zero?

En aquest punt hi ha diversitat d’opinions. Alguns creuen que seria una bona manera de fer caure en picat les morts a la carretera, però d’altres pensen que no és la manera de posar fi al problema. D’altres suggereixen que facin com amb el tabac i disparin el preu de l’alcohol a fi que als joves els sigui més difícil poder-ne comprar —un bric de vi per fer un calimotxo gairebé és tan barat com un de llet—.

“Aquí fas quatre cerveses i et pots escapolir dels Mossos. Vas controlant que no siguin pels carrers on vas i ja està. En canvi, si la llei canviés i no poguessis prendre ni una gota d’alcohol, ja no faries el burro i des del minut u ja no beuries”, defensa la Letícia.

Hi ha països on regeix la llei de tolerància zero per a la conducció sota els efectes de l’alcohol. En el cas de Catalunya, igual que a tot l’estat espanyol, els límits d’alcoholèmia són de 0,3 g/L en sang o 0,15 mg/L en aire aspirat per a conductors novells, i de 0,5 g/L o 0,25 mg/L respectivament per a conductors no novells.

Potenciar les alternatives al cotxe

Tu que vas amb una cervesa a la mà, què en penses?

“Per una cervesa no et poden enxampar. Ara bé, el problema és que, de vegades, després d’aquesta cervesa en fas una altra i una altra... I si et fan un control, aleshores aquí ja t'enxampen. Hauries pogut agafat un taxi, el Bicing o tornar caminant”, afegeix en Guillermo, de 18 anys.

I aquesta nit has agafat el cotxe per sortir?

“Sí, però jo a partir de les 3 o les 4, si he fet unes quantes copes, el que faig és inflar-me d'aigua. Bec molta aigua per hidratar-me i que em baixi la borratxera. Encara no he conduït mai borratxo, i espero no fer-ho mai. Si veig que vaig una mica marejat i que hi ha un control dels Mossos, m'aturo expressament per comprovar si puc conduir bé”.

“No pot ser que per culpa d’alguns inconscients ens treguin la diversió a tots”, diu amb rotunditat en Marcos, i afegeix que “aquí el tema no és que no puguem agafar el cotxe si sortim, sinó que el que s’ha de fer és impulsar un transport públic eficient, que el metro i els ferrocarrils funcionin sempre 24 hores durant els caps de setmana, i que hi hagi una bona xarxa d’autobusos que connecti Barcelona i les ciutats del voltant”.

carrer nit - unsplash

I l’Ona sentencia: “Ja que ens has dit que serà la Setmana Europea de la Mobilitat, seria bo posar aquesta petició damunt la taula”.