L’edifici del cap de boc -també anomenat del cap de moltó- és un immoble emblemàtic del veïnat del Camp de la Creu, un dels nuclis històrics del districte de les Corts de Barcelona que actualment està en perill de desaparèixer per una sèrie d’operacions urbanístiques i immobiliàries que han comportat l’enderroc de bona part del seu llegat. El nom de l’edifici prové del cap de boc que presidia la façana de l’edifici fins que va ser retirat l’octubre del 2022. Ara, la intenció de l’Ajuntament de Barcelona és la d’enderrocar aquest immoble, situat al carrer de Montnegre, 46, a causa del seu mal estat.
La decisió d’enderrocar l’immoble, avançada per ‘Betevé’, està avalada per un informe del Districte de les Corts que conclou que l’edifici presenta múltiples patologies tant en l’estructura com a l’interior i que, precisament a causa d’això, la seva rehabilitació tindria una despesa excessiva i, a més, afectaria la construcció de pisos de protecció oficial previstos a la zona. L’edifici té la catalogació de patrimoni de nivell D, és a dir, Bé d’Interès Documental, una qualificació que permet l’enderroc amb l’obligació de documentar prèviament tot el patrimoni.

Ara bé, aquesta intenció d’enderrocar l’emblemàtic edifici s’ha trobat amb l’oposició veïnal, que sosté que si l’edifici està en mal estat és, precisament, per l’abandonament a que l’ha sotmès el mateix Ajuntament. Així ho sosté la plataforma Salvem el Camp de la Creu - Colònia Castells, que per mitjà de les xarxes socials han acusat l’administració de ser el causant del mal estat de l’edifici: “Fan fora els veïns, rebenten l'accés, foraden la coberta i ara diuen que l'han d'enderrocar pel seu mal estat”, han assenyalat per mitjà d’un tuit on acusen l’Ajuntament i el Districte de “destruir el patrimoni popular”.
❌Fan fora els veïns, rebenten l'accés, foraden la coberta i ara diuen que l'han d'enderrocar pel seu mal estat. Us mostrem com era l'edifici abans que @bcn_ajuntament i @BCN_LesCorts hi posessin les seves urpes per destruir el patrimoni popular.#SalvemelCampdelaCreu https://t.co/V5vMegeyXa pic.twitter.com/YxyIFpHnJI
— Salvem el Camp de la Creu - Colònia Castells (@somcampdelacreu) June 18, 2024
Fonts de la plataforma, consultades per ElNacional.cat, recorden que des que l’Ajuntament va expropiar l’edifici, afectat per la reforma urbanística, aquest ha patit dues ocupacions i hi ha hagut desallotjaments, i han assenyalat que la mateixa administració “ha deixat obertes les balconades i han fet un forat al sostre”, una “tàctica de l’Ajuntament” per assegurar que els edificis es facin malbé i així “justificar el seu enderroc”. Per això acusen l’Ajuntament i el Districte d’“actuar deliberadament” en aquest cas. “Ara parlen de problemes estructurals, però han estat ells els que l’han deixat fer malbé”, insisteixen les mateixes fonts, que asseguren que com a entitat veïnal no descarten algun tipus de mobilització per fer més evident la seva oposició a l’enderroc. “L’objectiu és que no quedi res de les Corts”, lamenten des de Salvem el Camp de la Creu - Colònia Castells.