Les obres de perllongament de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) començaran una nova fase constructiva el juny del 2026, moment en que la tuneladora començarà a perforar el túnel que ha d’unir les estacions de Plaça d’Espanya amb Gràcia, segons ha informat aquest dijous el secretari d'Infraestructures, Manel Nadal. La màquina es traslladarà des de Sant Boi, on passa les inspeccions tècniques, fins al pou d'introducció de la Gran Via durant el primer trimestre de l'any. Aquesta operació es podrà fer tot i que la finalització de les obres a la zona de Francesc Macià i l’Hospital Clínic s’hagi endarrerit gairebé un any, fins a la tardor de 2026. Pel que fa a les obres al carrer Muntaner, es reprendran al gener després d’aturar-se per la vaga del servei d’arqueologia. Per informar els veïns, s’habilitarà una oficina d'informació a l'Escola Industrial a partir del 15 de desembre.
Totes aquestes són novetats que la Generalitat ha traslladat aquest dijous a la tarda en una reunió amb els veïns amb motiu de l’arribada de la tuneladora en els treballs de la futura L8 de FGC, que unirà Plaça Espanya i Gràcia a través d'un tram amb tres estacions. El projecte compta amb una inversió de 435 milions d’euros i preveu captar 19 milions de passatgers només en aquest nou recorregut. Així, la tuneladora va arribar fa mesos a Sant Boi de Llobregat, on s’estan passant les inspeccions tècniques. A finals de gener o principis de febrer, el Govern preveu que la màquina ja estigui llesta per ser traslladada per peces fins al centre de Barcelona. En declaracions als mitjans, Nadal ha celebrat que l’inici dels treballs de la tuneladora donaran un “nou impuls”.
La màquina s’introduirà al pou de la Gran Via en dues tandes, una primera amb quatre remolcs i la segona amb dos remolcs més. Entre la primera i la segona fase hi haurà una aturada per acabar de muntar la tuneladora, però quan ja estigui del tot preparada perforarà de manera ininterrompuda els 3,6 kilòmetres de túnel. El termini previst d’execució del túnel és d’uns 13 mesos.
Estat actual de les obres
Fins al moment, el projecte de l'L8 ha executat tasques com el desviament de serveis, les inspeccions tècniques i auscultacions dels edificis properes a les obres i la instal·lació de proteccions acústiques, entre d’altres. Així mateix, el calendari d’algunes obres, com és el cas de les de l’àmbit de la plaça Francesc Macià i l’Hospital Clínic, s’ha hagut d’allargar per alguns inconvenients tècnics. En concret, estava previst que els treballs en aquesta zona s’acabessin abans d’aquest Nadal, un termini que els tècnics han hagut d’endarrerir gairebé un any perquè hi ha hagut problemes amb el desviament de serveis, les pantalles que s’estan instal·lant i la coberta. Nadal ha precisat que tot i que les obres s’allarguin un any, l’afectació als veïns serà menor, ja que el soroll acabarà abans.
En aquest sentit, la finalització de les pantalles de la futura estació d’Hospital Clínic i de la sortida d’emergència de Francesc Macià està prevista per l’estiu de 2026, mentre que l’obertura de dos dels carrils del carrer Comte Urgell se situa a la tardor de l’any que ve. Pel que fa a les obres al carrer Muntaner, l’objectiu és restablir dos carrils de trànsit a principis de 2027 una vegada s’hagin reprès al gener els treballs de construcció del pou de la sortida d’emergència. Les obres es van aturar per la vaga dels treballadors del servei d’arqueologia, però la Generalitat ha decidit canviar d’empresa.
Menys camions al parc Joan Miró
El projecte també preveu nous talls de carrer, com el que hi haurà durant el gener de 2026 entre els carrers Llançà i Tarragona, en l’àmbit del parc Joan Miró, a tocar de plaça Espanya. Així mateix, al febrer començaran a arribar les peces per muntar una microtuneladora que serà necessària per poder construir una galeria interior subterrània al carrer Llançà. Per reduir l’impacte acústic als equipaments municipals de la zona, on hi ha una biblioteca i dues escoles, els 80 camions diaris que mouran sorra i material no entraran pel carrer Diputació, sinó que ho faran pel carrer Tarragona.
D’altra banda, el carrer Vilamarí també quedarà tallat entre febrer i l’estiu pel muntatge de la tuneladora i l’acabament de la nau acústica. Tanmateix, aquesta qüestió encara té pendent la validació de l’Ajuntament de Barcelona, prevista per l’1 de desembre d’aquest any. Pel que fa al calendari final, el termini de l’obra civil, sense comptar l’arquitectura de les estacions, està prevista per 2029, el que situa, si tot va bé, l’entrada en servei de l'L8 durant el 2030.
Nova oficina a l’Escola Industrial
Finalment, les sessions informatives que organitzen l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat aniran acompanyades per una oficina d’informació que s’establirà de manera permanent al recinte de l’Escola Industrial, al costat de la futura estació d’Hospital Clínic. El personal necessari ja està contractat, i obrirà el 15 de desembre amb horari de tarda.
