Les obres de perllongament de les línies del Llobregat i l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) entre l’estació de Plaça Espanya i Gràcia, que inclourà estacions intermèdies a Hospital Clínic i Francesc Macià i que es van iniciar el gener del 2024, entraran aquest mes de juny en una nova fase que vindrà marcada per la construcció d’una gran nau a la Gran Via, que se situarà al costat mar en el tram entre els carrers Llançà i Vilamarí i que servirà per excavar el pou d’introducció de la tuneladora, que des d’aquest àmbit haurà de foradar els quatre quilòmetres de longitud d’aquest perllongament.

Segons ha informat el departament de Territori aquest dimarts, la previsió és que les obres d’instal·lació comencin al juny i acabin a finals d’any amb una gran nau amb panells metàl·lics que servirà per aïllar la zona d’obres. Primer s’aixecarà un tram d’uns trenta metres de longitud davant l’edifici de l’ONCE i posteriorment un altre tram de vint metres sobre el xamfrà amb el carrer Llançà, i per a més endavant quedarà completar tot el tram fins a Vilamarí, de manera que a la llarga, aquesta impressionant carpa tindrà uns 120 metres de longitud. El més important, en tot cas, és l’altura, d’uns 15 metres, equivalent a una quarta planta, per bé que tota aquesta construcció estarà separada uns cinc metres de les finestres i no excedirà l’actual àmbit d’obres.

frontal nau acustica fgc territori
Recreació virtual de la nau prevista en una primera fase / Foto: Territori
Obres de L8 d'FGC i adaptació de xarxa de metro der Barcelona / Foto: Carlos Baglietto
L'àmbit de les obres on se situarà la nau, en una imatge de principis d'abril / Foto: Carlos Baglietto

L’objectiu d’aquesta carpa és el de minimitzar en la mesura del possible els sorolls provocats per la tuneladora, que es poden allargar en el temps i que, a més, funcionarà les vint-i-quatre hores del dia. Cal tenir en compte que aquest àmbit de la Gran Via, que en el futur contindrà una sortida d’emergència, servirà ara com a punt d’introducció de la tuneladora i, mentre duri la perforació, serà la zona d’extracció de materials, que per una altra galeria subterrània, que haurà de passar per sota del túnel del Metro de l’L1, transportarà tot el material excavat pel carrer Llançà fins al parc de Joan Miró, on se situa la zona logística de tota l’obra.

Comencen les inspeccions als immobles

En paral·lel a la instal·lació d’aquesta nau, també començaran les inspeccions als immobles afectats pel primer tram del túnel, compresos a la Gran Via entre Vilamarí i Comte Borrell, Comte Borrell entre Gran Via i Diputació, i Diputació entre Comte Borrell i Comte d’Urgell, en total, 1.245 habitatges. En aquestes inspeccions, que són voluntàries i gratuïtes per als residents, es fan informes sobre les possibles patologies i fissures que puguin tenir els immobles que es poden veure afectats per les obres de tunelació, per bé que es preveu que l’excavació es faci a prou profunditat perquè els residents no notin res mentre passa la tuneladora. Cal tenir en compte que hi ha un revolt entre Gran Via i Comte d’Urgell en el qual el túnel no passarà pel carrer sinó per sota de dues illes de cases.

ambit inspeccions fgc foto territori
Àmbit previst de les inspeccions a edificis / Foto: Territori

Aquestes inspeccions permetran deixar constància de l’estat actual dels edificis ubicats en la zona d’influència de les obres i detectar si existeixen patologies prèvies en els edificis. Per fer-ho, es comencen a desplegar campanyes informatives perquè els veïns sol·licitin la inspecció i es concreti la visita a l’immoble. A més, es lliuraran còpies dels informes als veïns els pisos dels quals hagin estat inspeccionats. Tota aquesta documentació servirà per fer seguiment de possibles incidències durant l’avançament de les obres.

Sense data de finalització

Un cop finalitzada la nau acústica, es preveu que durant el 2026 es pugui muntar la tuneladora, que excavarà un túnel de nou metres de diàmetre, i que la perforació pugui iniciar-se ja el 2027. A l’inici de les obres es va calcular un termini de 58 mesos per a la finalització de l’obra civil, és a dir, l’execució dels túnels i els recintes i estructures principals de les estacions i sortides d’emergència, un període de gairebé cinc anys que porta ja a finals de dècada. Tot i que no hi ha data concreta d’entrada en servei d’aquest perllongament, cal tenir en compte que, un cop acabada l’obra civil, caldrà afrontar l’estesa de vies i catenària, així com l’arquitectura de les estacions i els acabats. Tot plegat, el projecte, pressupostat en 412 milions d’euros, difícilment entraria en servei fins a principis de la dècada vinent, com a molt aviat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!