Els usuaris de les dues xarxes de tramvia de Barcelona, Trambaix i Trambesòs poden veure alterats els serveis d’aquest transport públic en les properes setmanes a causa de la convocatòria de cinc jornades de vaga per part dels sindicats UGT, CCOO i CGT, després d'un any de negociacions sobre el conveni col·lectiu “sense resultats satisfactoris”, segons els sindicats. Concretament, els treballadors del Trambaix i el Trambesòs estan cridats a la vaga els dies 31 d'octubre i 10, 17, 21 i 28 de novembre. Per mitjà d’un comunicat, els representants dels treballadors asseguren que hi ha hagut “reiterats intents de diàleg” i per això reclamen una “negociació real”.
Així mateix, aquests sindicats acusen TRAM, l'empresa concessionària del servei en les sis línies existents, de mostrar-se “inflexible” i de proposar condicions laborals que suposen un “retrocés dels drets adquirits per la plantilla”. Així mateix, els sindicats han demanat a l'empresa que “reconsideri la seva posició i s'avingui a reprendre el diàleg de manera efectiva per evitar l'allargament innecessari del conflicte”. Per tot plegat, els sindicats han explicat que han optat per convocar la protesta “com a eina legítima de pressió per assolir un acord just, equilibrat i que reflecteixin les reivindicacions del conjunt dels treballadors”. D'altra banda, els sindicats que formen el comitè d'empresa han expressat la seva “plena consciència” de les possibles afectacions d'aquestes vagues sobre els usuaris i han demanat “comprensió i suport” davant aquestes reivindicacions per millorar les seves condicions laborals.
El tramvia fins a Francesc Macià roda a marxa lenta
La convocatòria de vaga arriba pocs dies després que l’Ajuntament de Barcelona hagi donat llum verda a la connexió de les dues xarxes tramviàries unint-les per la Diagonal entre Verdaguer i Francesc Macià. Amb tot, es tracta d’una connexió a marxa lenta, ja que tot i aprovar-se tant el projecte de reurbanització de la Diagonal, amb un pressupost de 53 milions d'euros, com el del desdoblament i ampliació del col·lector d'aigües, de 62 milions, no s’ha especificat un calendari d’obres que, en tot cas, s’allargarà uns 40 mesos, és a dir, més de tres anys. La connexió, doncs, serà una realitat, en el millor dels casos, el pròxim mandat.
El projecte de reurbanització compta amb el suport del govern municipal del PSC, així com de Barcelona en Comú i ERC, i amb l’oposició de JuntsXBCN, PP i Vox. En tot cas, en l’aprovació dels dos projectes, la primera tinenta d'alcaldia, Laia Bonet, responsable de les àrees de Mobilitat i Urbanisme, va assenyalar que s'avança "decididament" cap a la connexió completa del tramvia per la Diagonal i va destacar que el projecte per connectar el Trambaix amb el Trambesòs no és un projecte de govern sinó un projecte "de ciutat", "una aposta col·lectiva per una Barcelona més sostenible i més ben connectada".